Skip to main content
22 02 2018 | 17:26

Άνοιξε το πρώτο κατάστημα τροφίμων Amazon Go και λειτουργεί χωρίς ταμεία

Άνοιξε το πρώτο κατάστημα τροφίμων Amazon Go και λειτουργεί χωρίς ταμεία

Στο Seattle των Ηνωμένων Πολιτειών άνοιξε το πρώτο κατάστημα τροφίμων Amazon Go, που συνδυάζει τη φυσική παρουσία και παραλαβή των προϊόντων με την ηλεκτρονική πληρωμή και το αμφίδρομα διασυνδεδεμένο περιβάλλον. Η πρώτη αίσθηση όταν μπαίνει κανείς μέσα είναι σα να εισέρχεται σε ένα σταθμό του μετρό. Στην είσοδο υπάρχουν πύλες, όπως αυτές που θα λειτουργούν σε λίγο καιρό στους σταθμούς της Αθήνας, όπου θα πρέπει ο καταναλωτής να «δείξει» ότι διαθέτει στο smartphone του την ειδική εφαρμογή (app) για να μπορέσει να μπει και να ψωνίσει.

Introducing Amazon Go and the world’s most advanced shopping technology

Στο εσωτερικό του καταστήματος υπάρχουν κανονικά ράφια, όπως τα σούπερ-μάρκετ, με τοποθετημένα στη σειρά προϊόντα και τις τιμές τους - σόδα, πατατάκια, κέτσαπ, καθώς και κάποια τρόφιμα που συνήθως βρίσκονται στο Whole Foods, την αλυσίδα σουπερμάρκετ που κατέχει η Amazon.

Αλλά η τεχνολογία που εφαρμόζεται στα συγκεκριμένα ράφια, δεν φαίνεται και επιτρέπει μια εμπειρία αγορών πολύ διαφορετική από το συνηθισμένο. Δεν υπάρχουν ταμεία. Οι καταναλωτές φεύγουν από το κατάστημα διασχίζοντας τις ίδιες πύλες που πέρασαν κατά την είσοδό τους, χωρίς να σταματήσουν για να πληρώσουν. Ο λογαριασμός τους στο Amazon χρεώνεται αυτόματα την ώρα που βγαίνουν από την πόρτα.

Στις 22 Ιανουαρίου, Δευτέρα, το κατάστημα άνοιξε για πρώτη φορά στο κοινό, στο κέντρο του Σιάτλ. Τι συνάντησαν οι καταναλωτές;

Δεν υπάρχει ανάγκη για καλάθι αγορών. Τα προϊόντα μπορούν να πάνε κατευθείαν σε μια τσάντα για ψώνια.

Κάθε φορά που οι πελάτες παίρνουν ένα αντικείμενο από το ράφι, το προϊόν τοποθετείται αυτόματα στο «καλάθι αγορών» του ηλεκτρονικού λογαριασμού τους. Εάν οι πελάτες τοποθετήσουν το στοιχείο πίσω στο ράφι, το Amazon το αφαιρεί από το εικονικό καλάθι τους.

Εργαζόμενοι

Υπάρχουν πάνω από 3,5 εκατομμύρια ταμίες στις Ηνωμένες Πολιτείες - μόνο το 2016 - και μερικοί μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους αν η τεχνολογία του Amazon Go εξαπλωθεί σε μεγαλύτερα δίκτυα λιανικής πώλησης. Προς το παρόν, η Amazon λέει ότι η τεχνολογία της απλώς αλλάζει το ρόλο των εργαζομένων.

Τα νέα καθήκοντα των εργαζόμενων περιλαμβάνουν την ανανέωση των ραφιών και την παροχή βοήθειας στους πελάτες για την αντιμετώπιση τυχόν τεχνικών προβλημάτων. Επίσης, για παράδειγμα, ένας υπάλληλος κάθεται στο τμήμα κρασιού και μπύρας του καταστήματος, ελέγχοντας την αστυνομική ταυτότητα, πριν μπορέσουν οι πελάτες να πάρουν αλκοόλ από τα ράφια.

Ουσιαστικά, η ιδέα της Amazon είναι να εξαλείψει το φαινόμενο της ουράς στα ταμεία, που δημιουργεί κούραση στους καταναλωτές και πολλές φορές τους αποθαρρύνει. Παράλληλα, το συγκεκριμένο σύστημα διασφαλίζει ότι δεν πρόκειται να υπάρξει κλοπή προϊόντος εντός του καταστήματος.

Ακόμα η Amazon, πάντως, δεν έχει αποσαφηνίσει εάν θα ανοίξει το συγκεκριμένο κατάστημα και αλλού ή απλά θα το κρατήσει ως μοναδικό παράδειγμα καινοτομίας.

Με πληροφορίες και φωτογραφίες από το nytimes.com