Skip to main content
13 10 2014 | 13:05

Παγκόσμιος θαυμασμός για το ψηφιδωτό με την αρπαγή της Περσεφόνης

Δεν υπάρχει μέσο ενημέρωσης στον κόσμο που να σέβεται τον εαυτό του που να μην έχει ασχοληθεί τους τελευταίους μήνες με την Αμφίπολη και τις ανακαλύψεις στον αρχαίο τάφο στο λόφο Καστά. Οι ανακοινώσεις, που έγιναν την Πέμπτη μετά την αποκάλυψη όλου του ψηφιδωτού, έδωσαν πρωτοσέλιδα σε πολλά ιντερνετικά και μη ΜΜΕ που διαβάζουν καθημερινά εκατομμύρια αναγνώστες.

Από το γερμανικό Focus, μέχρι το αμερικανικό ABC και το NBC και τα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία η Περσεφόνη «ταξίδεψε» σε όλο τον κόσμο παρέα με τον Πλούτωνα και τον Ερμή.

«Έκπληξη! Το μωσαϊκό της Αμφίπολης δείχνει μία θεά να πηγαίνει στον Άδη» γράφει το NBC News. Μάλιστα μετέδωσε και τις δηλώσεις που έκανε χθες η Κατερίνα Περιστέρη για να τονίσει ότι ο τάφος ανήκει σε κάποιον πολύ μεγάλο.

Το Discovery, που λατρεύει τέτοιου είδους ειδήσεις, τη μετέδωσε αμέσως και έγραψε μεταξύ άλλων: «Αν και διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις που υπέθεταν ότι ο γενειοφόρος, δαφνοστεφής άνδρας που οδηγεί το άρμα μπορεί να ήταν ο ένοικος του τύμβου, τελικά η σκηνή της Αρπαγής δείχνει ότι ο άνδρας είναι ο Πλούτωνας, ο Άρχοντας του Κάτω Κόσμου, που απήγαγε την Περσεφόνη, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία».

Και το γνωστό σε όλους μας γερμανικό Focus, το οποίο συνήθως φιλοξενεί αρνητικά δημοσιεύματα για την Ελλάδα, υποκλίνεται στη νέα ανακάλυψη και αναδημοσιεύει εκτενές άρθρο για όσα έγιναν στην Αμφίπολη.

Υπέροχα ψηφιδωτά αποκαλύφθηκαν στο δάπεδο του τάφου της Αμφίπολης

Άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα με προπομπό τον θεό Ερμή, έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.

Ένα ψηφιδωτό -κατασκευασμένο από μικρά βότσαλα, λευκού, μαύρου, γκριζωπού, μπλε, κόκκινου και κίτρινου χρώματος- έφερε στο φως η σταδιακή αφαίρεση μέρους της επίχωσης πίσω από τις Καρυάτιδες, στον τάφο της Αμφίπολης.

Κατά την αφαίρεση της επίχωσης αυτής, αποκαλύφθηκε το μεγαλύτερο τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου, το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια του χώρου δηλαδή, 4,5 μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος.

Την κεντρική παράσταση περιβάλλει διακοσμητικό πλαίσιο, πλάτους 0,60μ.,το οποίο συντίθεται από διπλό μαίανδρο, τετράγωνα και τρέχουσα σπείρα. Το φόντο της παράστασης είναι σε αποχρώσεις γκρι-μπλε.

Η κεντρική παράσταση απεικονίζει άρμα σε κίνηση, που σύρεται από δύο λευκά άλογα, το οποίο οδηγεί γενειοφόρος άνδρας, με στεφάνι δάφνης στο κεφάλι. Μπροστά από το άρμα απεικονίζεται ο θεός Ερμής ως ψυχοπομπός, ο οποίος φορά πέτασο, μανδύα, φτερωτά σανδάλια και κρατά κηρύκειο. Η σύνθεση έχει κατεύθυνση από ανατολικά προς τα δυτικά.

Η παράσταση διακρίνεται για την εξαίρετη τέχνη στην απόδοση των λεπτομερειών των χαρακτηριστικών, τόσο των μορφών, όσο και των αλόγων, όπως και για την αρμονία των χρωμάτων. Η σύνθεση είναι σύγχρονη του ταφικού συγκροτήματος και χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα π.Χ. Το ψηφιδωτό έχει υποστεί φθορά στο κέντρο, σε σχήμα κύκλου, διαμέτρου 0,80μ. Ωστόσο, πολλά μέρη από το φθαρμένο τμήμα έχουν βρεθεί στην αμμώδη επίχωση. Τις επόμενες μέρες θα γίνει προσπάθεια συγκόλλησης και αποκατάστασής του, προκειμένου να συντεθεί, στο μέτρο του δυνατού, η συνολική εικόνα της παράστασης.

Το ψηφιδωτό δάπεδο, ανατολικά και δυτικά, δεν έχει αποκαλυφθεί στο σύνολό του, καθώς η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη στα τμήματα αυτά. Στα νότια του ψηφιδωτού δαπέδου και ανάμεσα στα βάθρα των Καρυατίδων αποκαλύφθηκε πώρινο κατώφλι, καλυμμένο με λευκό κονίαμα. Στα βόρεια του δαπέδου αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο κατώφλι της θύρας, που οδηγεί στον τρίτο χώρο, διακοσμημένο με ιωνικό κυμάτιο, στο κάτω μέρος του.

Επίσης, εντοπίστηκαν, ακριβώς κάτω από το θύρωμα, προς το εσωτερικό του τρίτου χώρου, δύο ακόμη τμήματα από τα μαρμάρινα θυρόφυλλα.