Skip to main content
26 08 2019 | 14:32

Η παραδοσιακή κουζίνα της Πάφου και της Λεμεσού στη μακρινή Εσθονία

Η παραδοσιακή κουζίνα της Πάφου και της Λεμεσού στη μακρινή Εσθονία

Παραδοσιακές γεύσεις της υπαίθρου της Πάφου και της Λεμεσού, «ταξίδευσαν» πριν μερικές μέρες στη Βαλτική χερσόνησο. Στη μακρινή Εσθονία, μέλη των Αναπτυξιακών Εταιρείων Πάφου και Λεμεσού συνεργάτηκαν για να μάθουν την κυπριακή κουζίνα και τις ιδιαιτερότητες της γαστρονομίας των δύο επαρχιών, στους Εσθονούς, αλλά και σε άλλους ευρωπαίους που μετέχουν στο Ευρωπαικό Διακρατικό Έργο «Αγροτικές Γεύσεις- Rural Flavours».

Το εκπαιδευτικό ταξίδι διοργάνωσε η Ομάδα Τοπικής Δράσης της Εσθονίας Hiiumaa και είχε ως θέμα: « Προωθώντας τις Αγροτικές περιοχές μέσα από Μύθους». Στόχος του συνεδρίου, αποτέλεσε η ανταλλαγή τεχνογνωσίας μεταξύ των παραγωγών σε θέματα προώθησης των προϊόντων, καθώς και η ανάδειξη των παραδοσιακών προϊόντων μέσα από μύθους.

Η κυπριακή αποστολή περιλάμβανε στελέχη και μέλη των Αναπτυξιακών Εταιρειών Πάφου και Λεμεσού, καθώς και άτομα από την Κύπρο που έχουν ιδιαίτερη δεξιότητα στην παρασκευή παραδοσιακών εδεσμάτων και άλλων ειδών. Επικεφαλής ήταν οι διευθυντές των δύο Εταιρειών, Μάριος Ιωάννου και Ράκης Πιερίδης, τους οποίους συνόδευαν οι γραμματείς των αναπτυξιακών οργανισμών των δύο επαρχιών, Μαρία Ιωακείμ και Αννίτα Χαραλάμπους αντίστοιχα, καθώς και άλλα μέλη των φορέων.

Στο συνέδριο παρευρέθηκαν πέραν των εξήντα ατόμων που προέρχονται από χώρες μέλη της Ε.Ε., όπως Κροατίας, Εσθονίας ,Φινλανδίας και Πορτογαλίας.

Μιλώντας στο PafosNet οι κυρίες Χαραλάμπους και Ιωακείμ, επεσήμαναν ότι κατά την διάρκεια των εργασιών στην Εσθνονία, πραγματοποιήθηκαν μεταξύ άλλων συνέδριο όπου έγιναν οι ανάλογες παρουσιάσεις από τοπικούς παραγωγούς, επίσκεψη στο Φεστιβάλ «Coffee Days», το οποίο διοργανώνεται εδώ και 13 χρόνια και προσελκύει πέραν των 15 χιλιάδων ατόμων και θέτει ως στόχο την προβολή και ανάδειξη παραδοσιακών προϊόντων.

« Η Κυπριακή αποστολή συγκεκριμένα, επισκέφθηκε 12 διαφορετικούς χώρους εστίασης στους οποίους πωλούνταν παραδοσιακά προϊόντα όπως γλυκά, φαγητά και χειροτεχνίες», ανέφεραν. « Η κυπριακή αποστολή συμμετείχε με δικό της περίπτερο στο Φεστιβάλ, όπου προβλήθηκαν παραδοσιακά εδέσματα όπως σιουσιούκκος, γλυκά του κουταλιού, κουμανταρία, παστελάκι, Κοιλανιώτικα γλυτζιηστά και άλλα.

Πέρα από το πλούσιο κέρασμα παραδοσιακών εδεσμάτων, 40 προσκεκλημένοι κατά την παράθεση μεσημεριανού γεύματος, είχαν την δυνατότητα να δοκιμάσουν παραδοσιακές συνταγές από Κροατία, Πορτογαλία, Φινλανδία και Κύπρο. Η Κυπριακή αποστολή ετοίμασε τταβά και κολοκύθια με τα αυγά, πιάτα τα οποία έκλεψαν τις εντυπώσεις. Το Κυπριακό περίπτερο ειδικότερα, κέντρισε το ενδιαφέρον των επισκεπτών του Φεστιβάλ και απέσπασε πληθώρα θετικών σχολίων και κριτικών».

Από πλευράς τους οι διευθυντές των Αναπτυξιακών Εταιρειών Λεμεσού και Πάφου, Ράκης Πιερίδης και Μάριος Ιωάννου, τόνισαν ότι η παρουσία της Κυπριακής αποστολής στο συγκεκριμένο Διακρατικό Έργο κρίνεται σημαντικότατη, αποσπώντας στην πράξη θετικά σχόλια και επαίνους σχετικά με τα προϊόντα που παρουσιάστηκαν.

« Οι μετέχοντες οργανισμοί στο πρόγραμμα αυτό», είπαν, « καλούνται να παίξουν ουσιαστικό ρόλο, συνδέοντας τους ανθρώπους με νέες ιδέες και προσεγγίσεις και ενθαρρύνοντας την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα προωθώντας την ένταξη και την παροχή τοπικών υπηρεσιών. Μπορούν να συμβάλλουν στη διάδοση γνώσεων και στην ανταλλαγή ορθών πρακτικών και καινοτομίας όσον αφορά στην αγροτική ανάπτυξη».

Στόχος της δράσης στην οποία μετέχουν οι Αναπτυξιακές Πάφου και Λεμεσού, είναι πρωτίστως η προώθηση των τοπικά παραγόμενων προϊόντων, σύμφωνα με τους αρμόδιους λειτουργούς των δύο Εταιρειών.

Για την επίτευξη του πιο πάνω στόχου, εξηγούν, θα γίνει προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της τοποθεσίας των περιοχών, για τη δημιουργία ισχυρής τοπικής ταυτότητας, με άξονες τα πολιτιστικά στοιχεία, τις παραδόσεις, το φυσικό πλούτο και το ανθρώπινο δυναμικό τους.

« Επίσης, θα υπάρξει δραστηριοποίηση για την ανταλλαγή εμπειριών, αναπτυξιακών, οικονομικών και διοικητικών καλών πρακτικών. Επιπρόσθετα θα γίνουν δράσεις για την ευαισθητοποίηση μαθητών για τα τοπικά προϊόντα που παράγονται στην περιοχή από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα.

Στοχεύουμε επίσης στη δημιουργία ενός αναπτυξιακού προτύπου διασύνδεσης του αγροδιατροφικού τομέα, με την μεταποίηση και τον ήπιο τουρισμό, που στοχεύει στη βιώσιμη, ανταγωνιστική και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, προσαρμοσμένου στα υφιστάμενα -ή εν δυνάμει- ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της επαρχίας, λαμβάνοντας υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, την ενίσχυση της καινοτομίας, των συνεργειών, της δια βίου εκπαίδευσης και τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού». 

Η προτεινόμενη Διακρατική Συνεργασία παρουσιάζει συμπληρωματικότητα και συνέργεια με την προηγούμενη Διακρατική Συνεργασία που υλοποιήθηκε «Τοπικά Προϊόντα για Τοπική Ανάπτυξη» αφού ως Κύπρος συμμετείχαμε παρουσιάζοντας την θεματική ενότητα προώθηση αγροτικών προϊόντων μέσω του αγροτουρισμού. Στο προτεινόμενο Διακρατικό Έργο όλες οι μετέχουσες αρχές αντιμετωπίζουν κοινά προβλήματα και έχουν κοινά χαρακτηριστικά αφού τρεις από αυτές είναι μεσογειακές».

Η ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των νεότερων γενεών σε τομείς που άπτονται της σημερινής, αλλά και μελλοντικής ποιότητας ζωής τους, θεωρούνται ακρογωνιαίοι λίθοι στην προσπάθεια για αειφόρες και βιώσιμες κοινότητες. Σε αυτό το πλαίσιο, το σχέδιο στο οποίο μετέχουν οι Αναπτυξιακές Εταιρείες Λεμεσού και Πάφου, προβλέπει δράσεις στοχευμένες προς μαθητές δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης που θα παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης των παιδιών σχετικά με τα τοπικά προϊόντα που παράγονται στην περιοχή τους.

Για το σκοπό αυτό, τονίζουν οι Αννίτα Χαραλάμπους και Μαρία Ιωακείμ, τα παιδιά θα ζωγραφίσουν έργα, από τα οποία θα επιλεγούν τα καλύτερα μέσα από ένα διαγωνισμό και θα δημιουργηθεί ένα Ημερολόγιο.

« Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού επίσης», ανέφεραν, «πρόκειται να διοργανώσουν εκπαιδευτικές εκδρομές στην περιοχή παρέμβασης των ομάδων δράσεων Λεμεσού και Πάφου. Στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι η προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της τοποθεσίας των περιοχών, τα πολιτιστικά στοιχεία, τις παραδόσεις, τα παραδοσιακά προϊόντα και το φυσικό πλούτο.

Μια ακόμη συναφής με την προώθηση των τοπικών γεύσεων δράση, είναι η χρηματοδότηση μιας τηλεοπτικής εκπομπής Μαγειρικής που σκοπό έχει να αναδείξει τα παραδοσιακά φαγητά και τα χαρακτηριστικά προϊόντα του νησιού μας. Τα παραδοσιακά προϊόντα εμφανίζονται ολοένα και περισσότερα μενού καλών εστιατορίων παρουσιασμένα με τον αυθεντικό ή τον σύγχρονο τρόπο μαγειρέματος. Μέσα από την εκπομπή το κοινό θα ταξιδεύει σε γεύσεις από συνταγές Κυπριακής γαστρονομίας».

Σύμφωνα με τις λειτουργούς των δύο Αναπτυξιακών Εταιρειών, θα ετοιμαστεί επίσης μελέτη για τα ιστορικά στοιχεία παρασκευής ενός συγκεκριμένου προϊόντος, την ονοματολογία, την μέθοδο παρασκευής, τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά κτλ.

Το προϊόν θα επιλεγεί μετά από διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, εξηγούν, και η μελέτη θα εμπεριέχει τόσο βιβλιογραφικές αναφορές όσο και έρευνα πεδίου με αφηγήσεις κατοίκων της υπαίθρου για την παρασκευή των προϊόντων, χημικές αναλύσεις και άλλα. Τα αποτελέσματα της μελέτης θα παρουσιαστούν στο Συνέδριο για την προώθηση των παραδοσιακών προϊόντων που θα διοργανωθεί στην Κύπρο.

Στόχευση των δύο οργανισμών, σύμφωνα με τους διευθυντές τους, είναι και η δημιουργία ενός Δικτύου σε διατοπικό και διακρατικό επίπεδο που σκοπό έχει την προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της τοποθεσίας των περιοχών, για τη δημιουργία ισχυρής τοπικής ταυτότητας, με άξονες τα πολιτιστικά στοιχεία, τις παραδόσεις, το φυσικό πλούτο το ανθρώπινο δυναμικό και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα τους.

Σε αυτά τα πλαίσια, αναφέρουν οι κ. Ιωάννου και Πιερίδης, προγραμματίζεται και η διοργάνωση ενός συνεδρίου με κεντρικό άξονα την προώθηση των παραδοσιακών προϊόντων. Η δράση αυτή θα προσφέρει στους καταρτιζόμενους την ευκαιρία και τη δυνατότητα να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις, τις δεξιότητες και τα εργαλεία που απαιτούνται για την ανάπτυξη και διαμόρφωση μιας αποτελεσματικής στρατηγικής μάρκετινγκ και επιχειρησιακής επικοινωνίας, με έμφαση τα προϊόντα με τοπικά χαρίσματα και ιδιαιτερότητες, ώστε αυτά να είναι σε θέση να ανταγωνίζονται με επιτυχία στο σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον και να συνεισφέρουν στην επιτυχία των τοπικών μικρών αγροτικών επιχειρήσεων.

« Επίσης οι καταρτιζόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να δουν καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες», επισημαίνουν. « Οι δράσεις θα συμβάλουν στην κατάρτιση ατόμων στην επιστήμη του μάρκετινγκ και συναφών επιστημών, στην ανάπτυξη, τιμολόγηση, διανομή και προώθηση τοπικών προϊόντων για διεθνείς και τοπικές αγορές.

Στοχεύουμε επίσης σε συμμετοχή σε ένα Φεστιβάλ Παραδοσιακών προϊόντων που στόχο θα έχει την ανάδειξη των τοπικών προϊόντων και της παράδοσης».

Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης, κατέληξαν, κρίνεται σκόπιμη η παρουσία των εταίρων σε θεματικές Διεθνείς Εκθέσεις έτσι ώστε οι ξένοι επισκέπτες να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την μοναδικότητα των τοπικών προϊόντων και της παράδοσης κάθε χώρας που συμμετέχει στο έργο.

Πηγή: pafosnet.com