Skip to main content
10 12 2014 | 16:03

Νικόλας Γιαννόπουλος: Ο καλύτερος σομελιέ μιλά για τις εκπλήξεις του ελληνικού κρασιού

Νικόλας Γιαννόπουλος: Ο καλύτερος σομελιέ μιλά για τις εκπλήξεις του ελληνικού κρασιού

Τρεις χρονιές καλύτερος sommelier στην Ελλάδα, 11ος στην Ευρώπη, 24ος στον κόσμο, head sommelier στα Μatsuhisa και στο City Bar, και με μια νέα εταιρεία συμβούλων, την Oenophorum. Ο Νικόλας Γιαννόπουλος μιλάει για τη νέα εποχή του κρασιού…

Έχετε κερδίσει επί τρεις συνεχόμενες χρονιές στον ελληνικό διαγωνισμό καλύτερου sommelier. Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει έναν sommelier;

Η ισορροπία. H γνώση δεν είναι πάντα αρκετή. Πρόκειται για ένα κοινό που έχει απαιτήσεις και πρέπει να λειτουργείς σχεδόν με μαθηματική σκέψη για να προτείνεις το σωστό κρασί στη σωστή περίπτωση. To value for money είναι ο κανόνας, αλλά σημασία έχει να εντοπίσεις αυτό που αξίζει. Ευτυχώς αλλάζουν τα πράγματα στην Ελλάδα.

Στο πέτο φοράτε το σήμα του Wine & Spirit Education Trust, έχετε δουλέψει στο Λονδίνο και σε εστιατόρια με αστέρια στην Ελλάδα. Το 2013 ήσασταν εικοστός τέταρτος στην παγκόσμια κατάταξη στο Τόκιο. Τι σημαίνει μια ελληνική συμμετοχή σε διεθνή διαγωνισμό καλύτερου sommelier;

Αποτελεί σίγουρα μια αναγνώριση. Οχι μόνο για το γεγονός ότι έχουμε εξαιρετικά κρασιά αλλά και για μια νέα γενιά sommelier που μπορούν να ανταγωνιστούν με ίσους όρους. Το κρασί έχει μεγάλη χρηματιστηριακή αξία. Η Αργεντινή, για παράδειγμα, έχει εκπονήσει σχέδιο εξαγωγών μέχρι το 2020.

Και το ελληνικό κρασί; Πώς μπορεί να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό από αναδυόμενες δυνάμεις όπως η Αργεντινή, η Χιλή, η Νότια Αφρική;

Το παράδειγμα του ασύρτικου της Σαντορίνης είναι χαρακτηριστικό: πολλά χρόνια προετοιμασίας για έναν αμπελώνα που αξίζει χρυσάφι. Στο εξωτερικό το ξινόμαυρο της Νάουσας και η Σαντορίνη είναι δυνατά χαρτιά. Ειδικά στη Νέα Υόρκη. Χρειάζεται, όμως, προσπάθεια για να δημιουργήσουμε ένα όνομα σε μια υψηλή πελατεία. Οι sommeliers και οι δημοσιογράφοι του κρασιού παίζουν σημαντικό ρόλο αλλά είναι απαραίτητο ένα πλάνο συνδυασμού δυνάμεων.

Πώς βλέπετε το ενδιαφέρον από νέες αγορές, όπως της Μέσης Ανατολής, της Κίνας και της Ρωσίας;

Η Μέση Ανατολή είναι εξαιρετική περίπτωση και με δυνατότητες που δεν έχουν αξιοποιηθεί. Τα κρασιά μας είναι πολύ οικεία. Ο ήλιος, οι ποικιλίες, η ένταση, τα αρώματα μοιάζουν πολύ με τα κρασιά από τους αμπελώνες του Λιβάνου. Πολλά υποσχόμενη αγορά είναι και η Ελβετία, με ένα υψηλού επιπέδου κοινό που αναζητά κάτι διαφορετικό. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που δημιουργήσα τον Ιούνιο του 2014 την εταιρεία Oenophorum, που θα λειτουργεί ως σύμβουλος διαχείρισης και εκπαίδευσης στη γαστρονομία και στο κρασί σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ηδη το ενδιαφέρον από το Ντουμπάι είναι ισχυρό.

Τελευταία το κοινό ανακαλύπτει τους ελληνικούς αμπελώνες. Φέτος, μάλιστα, πολλοί προβλέπουν ότι θα είναι η χρονιά των wine bars. Αυτή ήταν η αρχική ιδέα για το City Bar;

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε ακόμη δρόμο για να διαμορφώσουμε την κουλτούρα των wine bars. Και οι sommeliers έχουν έναν ρόλο να παίξουν σ' αυτό. Εχει δημιουργηθεί ένα δυνατό ρεύμα και τα αποτελέσματα είναι ήδη ενθαρρυντικά. Αυτό θέλαμε να αποδείξουμε και στο πείραμα του City Bar, στη στοά του City Link. Πρόκειται για ένα διαφορετικό wine bar που λειτουργεί με το σύστημα Εnomatic (wine dispenser), που είναι εξαιρετικά διαδεδομένο στο Λονδίνο. Με μια ειδική κάρτα βάζεις το ποσό που θέλεις να ξοδέψεις και χρεώνεσαι μόνο τις ποσότητες που θα καταναλώσεις από 24 διαφορετικές ετικέτες από ελληνικούς και ξένους αμπελώνες με μερικά έξτρα διαμαντάκια.

Τα τελευταία χρόνια πολλοί μικροί παραγωγοί προσπαθούν να αλλάξουν το τοπίο. Ποια είναι η γνώμη σας;

Το κρασί έχει περιθώρια για εκπλήξεις. Και όταν έρχονται, είναι μεγάλη χαρά. Αλλά αυτές οι προσπάθειες χρειάζονται σταθερότητα, χρόνο και πείσμα για να αποδώσουν.

Κι αν έπρεπε να διαλέξετε τα τρία καλύτερα κρασιά για ένα βράδυ στο σπίτι σας;

Σίγουρα θα επέλεγα ένα ασύρτικο Σαντορίνης, για παράδειγμα ένα Βαρέλι Σιγάλας ή ένα Cuvée No 15 Χατζηδάκης, ένα La Tour Melas από τα κτήματα του Κύρου Μελά στον Αχινό, ένα Chardonnay Kτήμα Κατσαρού…

Η εταιρεία OENOPHORUM

Mόλις τρεις μήνες μετά την έναρξη της εταιρείας συμβούλων κρασιού και γαστρονομίας η Oenophorum, έχει κερδίσει το κοινό της. Στη λίστα περιλαμβάνονται ξενοδοχεία πέντε αστέρων στην Ελλάδα, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Aναλαμβάνει, επίσης, τη διαχείριση κελαριών για high-end πελατεία, την οργάνωση dinners με βραβευμένους σεφ (έχουν συνεργαστεί με τους περισσότερους Ελληνες), την αναζήτηση σπάνιων κρασιών από συλλεκτικές σειρές στο εξωτερικό (με διασυνδέσεις που καλλιεργούν χρόνια) και την εκπαίδευση προσωπικού υψηλού επιπέδου σε θέματα wine & beverage (beverage management), φέρνοντας ουσιαστικά πρώτη φορά στην Ελλάδα τις υπηρεσίες gastro-concierge, που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη. Παράλληλα, υπάρχουν συζητήσεις για ένα ενδιαφέρον project φαγητού/κρασιού στο Λονδίνο, που θα πραγματοποιηθεί τους επόμενους μήνες.

Πηγή: hommemagazine.gr, συνέντευξη στην Ρόζα Κράμερη, Φωτογραφία: Bill Georgoussis