Skip to main content
16 11 2015 | 09:13

Με ποιες προτάσεις για τη φορολόγηση των αγροτών κατεβαίνει η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές

Με ποιες προτάσεις για τη φορολόγηση των αγροτών κατεβαίνει η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές

Στα προαπαιτούμενα για την έναρξη της συζήτησης σχετικά με την ελάφρυνση εξυπηρέτησης του ελληνικού χρέους, έχει τεθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, μαζί με τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού και το νέο φορολογικό πλαίσιο για τους αγρότες.

ΟΙ συζητήσεις με τους δανειστές για το θέμα αυτό δεν αποκλείεται να ξεκινήσουν μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα και ενώ την Τετάρτη έχει προγραμματιστεί δυναμική κινητοποίηση των αγροτικών οργανώσεων και συγκέντρωσή τους έξω από το υπουργείο Οικονομικών στο Σύνταγμα.

Προς το παρόν αυτό που έχει γίνει είναι η προετοιμασία της κυβέρνησης (αλλά και του ΣΥΡΙΖΑ σε κομματικό επίπεδο) για να προσέλθει στη διαπραγμάτευση με μια ρεαλιστική πρόταση που να έχει τις λιγότερες δυνατές συνέπειες για τα εισοδήματα των αγροτών. Το τι θα προκύψει από τη διαπραγμάτευση είναι άγνωστο.

Το θέμα των συντελεστών φορολόγησης των αγροτών (αύξηση από το σημερινό 13%, αρχικά σε 20% και στη συνέχεια στο 26%) είναι ήδη νομοθετημένο με τη συμφωνία του μνημονίου και θεωρείται δεδομένο, άρα δεν αλλάζει. Με ποιους στόχους θα προσέλθει, λοιπόν, η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση;

Πριν αναφέρουμε τους στόχους πρέπει να υπογραμμιστούν δύο αλλαγές που θα επιβληθούν άμεσα και έχουν κάθε μία τη δική της σημασία:

  • Πρώτον, θα υπάρξει μια αυστηροποίηση του ορισμού του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη, αυξάνοντας το απαιτούμενο εισόδημα από 35% που είναι σήμερα, στο 50%. Η αλλαγή αυτή έχει σημασία γιατί η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να επιτύχει μια ευνοϊκότερη φορολογική αντιμετώπιση για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, σε σχέση με τους ετεροεπαγγελματίες που έχουν και αγροτικό εισόδημα.
  • Δεύτερον, θα υπάρξει ρύθμιση με την οποία θα υποχρεώνονται όλοι οι αγρότες που έχουν έσοδα πάνω από 5.000 ευρώ το χρόνο να κρατάνε βιβλία εσόδων – εξόδων (σήμερα η υποχρέωση αυτή αφορά τους πάνω από 15.000 ευρώ). Και αυτή η αλλαγή είναι σημαντική, όχι μόνον γιατί έτσι εκτιμάται ότι θα δηλωθεί μέρος των συναλλαγών στον αγροτικό τομέα που σήμερα κινείται «κάτω από τα ραντάρ» και τροφοδοτεί την φοροαποφυγή, τη φοροδιαφυγή, ακόμα και τη φοροκλοπή, αλλά και διότι μέσα από τα βιβλία εσόδων – εξόδων δίνεται η δυνατότητα στους αγρότες να μειώσουν τα δηλούμενα φορολογητέα εισοδήματα και έτσι να επιβαρυνθούν τελικά λιγότερο, παρά το γεγονός ότι αυξάνουν οι φορολογικοί συντελεστές. «Ξέρουμε ότι στην Ελλάδα το κόστος παραγωγής είναι μεγάλο και συνεπώς τα πραγματικά κέρδη από την αγροτική δραστηριότητα είναι μικρά. Ακόμα και με υψηλούς συντελεστές, όταν το πραγματικό φορολογητέο εισόδημα, όπως θα αποτυπώνεται στα βιβλία, θα είναι μικρό, τότε και η τελική φορολογική επιβάρυνση του αγρότη θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα» αναφέρει χαρακτηριστικά, μιλώντας στο agro24, αρμόδιος κυβερνητικός παράγοντας.

Οι προτάσεις

Με δεδομένες τις παραπάνω αλλαγές, η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις πληροφορίες του agro24, θα προσέλθει στη διαπραγμάτευση με τους εξής στόχους:

  • Κατ΄αρχάς θα διεκδικήσει να περάσει στα έξοδα που μπορεί να δηλώσει κάθε αγρότης, ένα ποσοστό του τζίρου, ως τεκμαρτή δαπάνη για την οικογενειακή εργασία που στην πραγματικότητα εμπεριέχεται μέσα στο αγροτικό προϊόν χωρίς να φαίνεται πουθενά, καθώς δεν μπορεί να εμφανίζεται να πληρώνει μεροκάματα στο γιό ή στη γυναίκα του. Το ποσοστό αυτό θα επιδιωχθεί να είναι μεγαλύτερο για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (20 – 30%) και χαμηλότερο για τους υπόλοιπους που έχουν αγροτικό εισόδημα.
  • Κατά δεύτερον, θα διεκδικήσει λόγω ιδιαιτεροτήτων του αγροτικού επαγγέλματος ένα αφορολόγητο ποσό, μεγαλύτερο για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και μικρότερο για τους ετεροεπαγγελματίες. Το αφορολόγητο μπορεί να είναι είτε επί των βασικών ενισχύσεων της ΚΑΠ (υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει νομοθετήσει αφορολόγητο για τις επιδοτήσεις μέχρι 12.000 ευρώ που – τυπικά – σήμερα ισχύει) είτε επί του συνόλου του εισοδήματος, όπως προκύπτει από το σύστημα εσόδων – εξόδων, όπου στα έσοδα θα έχουν περιληφθεί και οι επιδοτήσεις. Σε ποιο επίπεδο μπορεί να κινηθεί το αφορολόγητο (εάν πραγματικά το δεχθούν οι δανειστές, ενδεχόμενο μικρών, μάλλον, πιθανοτήτων), είναι δύσκολο να προσδιοριστεί. Ωστόσο σε κομματικό επίπεδο γίνεται λόγος για 9.000 – 10.000 ευρώ για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και κάπου στα μισά (5.000 ευρώ) για τους λοιπούς που δηλώνουν αγροτικό εισόδημα.

Ας αναφερθεί, τέλος, ότι τα χρονικά περιθώρια για να οριστικοποιηθεί το φορολογικό πλαίσιο για τους αγρότες είναι πλέον σφιχτά. Η κυβέρνηση στις 23 Νοεμβρίου είναι υποχρεωμένη να καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2016. Ακόμα και αν το «πακέτο» του φορολογικού παρουσιαστεί λίγο αργότερα (που είναι και το πιθανότερο), για να προκύψουν τα νούμερα που θα εγγράψει στον προϋπολογισμό ως έσοδα από τη φορολόγηση των αγροτών, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει καταλήξει στη βασική φόρμουλα και να την έχει συμφωνήσει με τους δανειστές.