Skip to main content
23 11 2017 | 10:07

Εργαλείο προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου η διάθεση συσκευασιών μίας χρήσης στα εστιατόρια

Εργαλείο προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου η διάθεση συσκευασιών μίας χρήσης στα εστιατόρια

Ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την προώθηση του ελληνικού ελαιολάδου στις διεθνείς αγορές μέσω των εκατομμυρίων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας αποτελεί η πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για τη χρήση τυποποιημένου ελαιολάδου αποκλειστικά και μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης με τις απαιτούμενες επισημάνσεις στα τραπέζια στους χώρους Μαζικής Εστίασης (εστιατόρια, ταβέρνες, ψητοπωλεία κ.λπ. καταστήματα εστίασης).

Την επισήμανση αυτή έκαναν οι ομιλητές κατά τη διάρκεια της εσπερίδας με θέμα “Το ελαιόλαδο στη Μαζική Εστίαση”, την οποία διοργάνωσαν ο ΣΕΒΙΤΕΛ και η ΠΟΕΣΕ, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την υποστήριξη της ΓΣΕΒΒΕ, της Λέσχης Φίλων Ελαιολάδου ΦΙΛΑΙΟΣ και του Ινστιτούτου Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού και Γαστρονομίας (ΙΕΓ), την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017, στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΓΣΕΒΕΕ. Την ημερίδα παρακολούθησαν ο βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ Ανδρέας Κατσανιώτης, οι Γενικοί Γραμματείς των Υπουργείων Ανάπτυξης Αντώνης Παπαδεράκης και Αγροτικής Ανάπτυξης Νίκος Αντώνογλου, στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων, ιδιοκτήτες εστιατορίων και τυποποιητές ελαιολάδου.

Την ικανοποίησή τους για το μέτρο το οποίο θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2018 και αποτελούσε αίτημα πολλών ετών, εξέφρασαν οι Πρόεδροι του ΣΕΒΙΤΕΛ και της ΠΟΕΣΕ κ.κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης και Γιώργος Καββαθάς, αντίστοιχα.

Ο Βουλευτής Αχαΐας Ανδρέας Κατσανιώτης δήλωσε ότι ζητά συγνώμη ως πολιτικός για όσα η Πολιτεία δεν έχει κάνει μέχρι τώρα για το ελαιόλαδο. Ξεκίνησαν πολλές πρωτοβουλίες οι οποίες ωστόσο δεν είχαν συνέχεια, τόνισε. Το λάδι, πρόσθεσε, είναι το σημαντικότερο case study για την Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή για παράδειγμα, είπε, λειτουργούν 25.000 ταβέρνες ελληνικής ιδιοκτησίας σε όλο τον κόσμο. Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο 10ετίας, μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε και να στηρίξουμε τόσο το ελαιόλαδο, όσο και πολλά άλλα ελληνικά προϊόντα.

Ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή Αντώνης Παπαδεράκης δήλωσε ότι το μέτρο χαίρει ευρείας αποδοχής από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και θα συμβάλλει στη βελτίωση και περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος. Το ελαιόλαδο, πρόσθεσε, θα αναδείξει τη δυναμική του και στον τουρισμό, προστατεύοντας την υψηλή ποιότητά του, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα τις παρεχόμενες υπηρεσίες στη μαζική εστίαση. Παράλληλα, θα αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά φαινόμενα νοθείας, διευρύνοντας τις πιστοποιημένες διαδικασίες και στον τομέα αυτό, ενισχύοντας τη συμβολή στην ανάπτυξη των επενδύσεων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΑΑΤ Νίκος Αντώνογλου δήλωσε ότι το Υπουργείο στηρίζει τον ελαιοκομικό τομέα μέσα από πολλά προγράμματα, όπως αυτά των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων, τα Προγράμματα Προβολής Προώθησης Ενημέρωσης, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και άλλα. Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται ήδη από τους ανταγωνιστές μας, όπως είναι η Ισπανία και η Ιταλία και ήταν σκόπιμο να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα. Δυστυχώς, η τυποποίηση αφορά αυτή τη στιγμή μόνο το 30% της διακινούμενης ποσότητας ελαιολάδου είτε μιλάμε για την εγχώρια κατανάλωση είτε για τις εξαγωγές». Τέλος, σημείωσε την ίδρυση Διεύθυνσης Τροφίμων στο υπουργείο, η οποία στόχο έχει τον περαιτέρω αποτελεσματικότερο συντονισμό του τομέα των τροφίμων.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ Γρηγόρης Αντωνιάδης επεσήμανε ότι η τοποθέτηση τυποποιημένου ελαιολάδου στα τραπέζια των εστιατορίων θα αυξήσει τη διακίνηση τυποποιημένου ελαιολάδου σε ποσοστό 4-5%, δηλαδή περίπου 8- 10.000 τόνοι. Το γεγονός αυτό θα συμβάλει στην δημιουργία επενδύσεων στον τομέα της τυποποίησης για τις μικρές συσκευασίες, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Καββαθάς δήλωσε ότι η υιοθέτηση της διάταξης δεν είναι θέμα επιβολής νόμου, αλλά υιοθέτησης μιας ρύθμισης με θετικά αποτελέσματα τόσο για τα εστιατόρια και τον απαιτούμενο εκσυγχρονισμό τους ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, όσο και για τη διασφάλιση της ποιότητας του ελαιολάδου και την προστασία των καταναλωτών. Οι τυποποιημένες συσκευασίες ελαιολάδου στη μαζική εστίαση θα συμβάλλουν, πρόσθεσε, στην ανάπτυξη ενός βελτιωμένου, ενιαίου brand name για την ελληνική  γαστρονομία που θα χτίσει μία αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό.

Ο αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Κουράσης αναφέρθηκε στα πλεονεκτήματα της χρήσης τυποποιημένου ελαιολάδου στη μαζική εστίαση. “Το τυποποιημένο ελαιόλαδο θα προσθέσει αξιοπιστία και θα αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας στα μάτια του πελάτη – καταναλωτή. Επιπλέον δημιουργεί την αίσθηση της ασφάλειας και μιας περαιτέρω εγγύησης στο γαστρονομικό αποτέλεσμα, δεδομένου ότι το ελληνικό ελαιόλαδα αποτελεί μια εξαιρετική πρώτη ύλη. Όλοι γνωρίζουμε πως ο ευχαριστημένος πελάτης επιστρέφει πάντα στο κατάστημά μας και το διαφημίζει. Η τυποποίηση είναι εργαλείο προβολής και ανάπτυξης γιατί εμπεριέχει το δομικό συστατικό της έξυπνης επιχειρηματικής επιλογής. Αυτό το μπουκάλι ελαιολάδου περιέχει πέρα από το εξαιρετικό προϊόν της ελληνικής φύσης, ποιότητα, προσπάθεια, σεβασμό και δύναμη. Και αυτό δεν μπορεί παρά να αποτελεί προστιθέμενη αξία για την επιχείρηση εστίασης”.

Το νομοθετικό πλαίσιο αφήνει το περιθώριο στην αγορά να επιλέξει το μέγεθος της συσκευασίας που θα χρησιμοποιείται στα τραπέζια των εστιατορίων. Στις λιπαρές ουσίες η κατ’ άτομο μερίδα ορίζεται στα 20 ml, αλλά στη διεθνή αγορά η συσκευασία των 50 ml έχει το προβάδισμα. Αν η αγορά δεν καταφέρει να αυτορυθμιστεί θα υπάρξει παρέμβαση από την πλευρά των αρχών, σύμφωνα με τον Χρήστο Νικόλσκυ, Διευθυντή Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης  που συμμετείχε και στη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου.

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒΙΤΕΛ Γιώργος Οικονόμου επεσήμανε ότι προϋπόθεση για να γίνει δεκτό ένα νέο μέτρο είναι να ενημερωθούν διεξοδικά οι ενδιαφερόμενοι για τις λεπτομέρειές του, προκειμένου να μην το απορρίψουν από άγνοια. Αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του ρόλου της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης, πρόσθεσε, ο ΣΕΒΙΤΕΛ δημιούργησε έναν νέο φορέα, την Ακαδημία Ελαιολάδου.

Ο επιστημονικός διευθυντής του New York College Νίκος Κατσαρός, πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ, επεσήμανε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται θέμα ρύπανσης γιατί το μέτρο θα βασιστεί σε ανακυκλούμενες συσκευασίες. Ο ίδιος σημείωσε ότι θα ήταν χρήσιμη η επέκταση του μέτρου και στα εστιατόρια των ξενοδοχείων.

Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ελληνικού Διατροφικού Πολιτισμού και Γαστρονομίας Νίκος Φωτιάδης, τόνισε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία είναι ίσως η σημαντικότερη των τελευταίων 20 ετών, θα πρέπει να συνδυαστεί με την εκπαίδευση όλων των κρίκων της αλυσίδας. Μεταξύ αυτών οι σεφ, οι ιδιοκτήτες χώρων μαζικής εστίασης, οι δημοσιογράφοι γεύσης, για τους οποίους οι εξειδικευμένες γνώσεις αποτελούν ένα ισχυρό εργαλείο στη δουλειά τους.

Έντονο ήταν το ενδιαφέρον των εστιατόρων, οι οποίοι συμμετείχαν στην εκδήλωση, για το νέο νομοθετικό πλαίσιο, στη συζήτηση που ακολούθησε τις παρουσιάσεις των εισηγητών.