Skip to main content
27 02 2019 | 07:44

Παράθυρο μείωσης του περιβαλλοντικού τέλους στο αρδευτικό νερό της Θεσσαλίας

Παράθυρο μείωσης του περιβαλλοντικού τέλους στο αρδευτικό νερό της Θεσσαλίας

«Παράθυρο για μείωση του περιβαλλοντικού τέλους στο αρδευτικό νερό της Θεσσαλίας άνοιξε σήμερα ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος κ. Σωκράτης Φάμελλος», επισήμανε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός σε δηλώσεις του μετά τις συσκέψεις στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου, η πρώτη με εκπροσώπους ΤΟΕΒ Θεσσαλίας και η δεύτερη με Θεσσαλούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ. Στην πρώτη σύσκεψη παρέστη και ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Β. Κόκκαλης.

O κ. Φάμελλος δήλωσε: «Στη διαμόρφωση της τιμολογιακής πολιτικής του νερού το 2017 έγινε εκ μέρους μας μια επίπονη προσπάθεια να εξασφαλιστεί η εναρμόνιση της διαχείρισης του νερού με τους ευρωπαϊκούς κανόνες εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την προστασία και τη βελτίωση των υδάτινων πόρων της χώρας μας. Είχαμε πετύχει να θέσουμε από τότε ως προτεραιότητα τη βιωσιμότητα της αγροτικής δραστηριότητας του αγροτικού εισοδήματος. Και φυσικά ο καθορισμός τιμολογίων να γίνεται με βάση κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, με έμφαση στη μείωση κόστους λειτουργίας και με περιβαλλοντικούς στόχους μείωσης της κατανάλωσης.

Στη σημερινή συνάντηση με τον Περιφερειάρχη και τους ΓΟΕΒ/ΤΟΕΒ της Θεσσαλίας μας δόθηκε η ευκαιρία να συζητήσουμε για άλλη μια φορά τα θέματα της ορθολογικής χρήσης του αρδευτικού νερού και να εξηγήσουμε την Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων για την κοστολόγηση-τιμολόγηση υπηρεσιών αρδευτικού νερού. Ξεκαθαρίσαμε ότι από τη μεριά μας έχουν ήδη δρομολογηθεί επιλογές για να μην επιβαρύνεται ο αγρότης αλλά να ενισχύεται. Ξεκαθαρίσαμε ότι ο προσδιορισμός του περιβαλλοντικού τέλους για το νερό αρδευτικής χρήσης στη Θεσσαλία θα γίνει από τους καθ’ ύλην αρμόδιους, που είναι οι ίδιοι οι πάροχοι, στη βάση της βιωσιμότητας των αγροτικών χρήσεων, της ισοτιμίας των πολιτών και συνυπολογίζοντας την βελτίωση της κατάστασης των υδατικών πόρων. Στην κατεύθυνση αυτή θα εργασθούμε όλοι μαζί, όπως κάνουμε τα τελευταία χρόνια, προς όφελος του τόπου και των πολιτών και φυσικά θα στηρίξουμε με τεχνικά εργαλεία του ΓΟΕΒ & ΤΟΕΒ ώστε να ανταποκριθούν σε αυτά τα καθήκοντα».

Ο κ. Αγοραστός τόνισε: «Ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος κατέστησε σαφές κατά τον πλέον αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ερμήνευσε λανθασμένα την ΚΥΑ, η οποία προβλέπει ότι το περιβαλλοντικό τέλος αντιστοιχεί στο κόστος πόρου και το περιβαλλοντικό κόστος, συνεπώς «αντιστοιχεί δεν σημαίνει ισούται», όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φάμελλος.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι δεν ισχύει το περιβαλλοντικό τέλος όπως το έχει προσδιορίσει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση στα 0,0247 ευρώ ανά κυβικό μέτρο ή 12 ευρώ το στρέμμα.

Θέση μας ως αιρετή Περιφέρεια Θεσσαλίας, την οποία εκφράσαμε στισ συσκέψεις, είναι πως το περιβαλλοντικό τέλος πρέπει να μειωθεί δραστικά και να κυμανθεί στα επίπεδα που έχει οριστεί σε άλλες λεκάνες απορροής ποταμών της χώρας τόσο για λόγους ισονομίας και ισοπολιτείας όσο και για να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της Θεσσαλίας.

Προς την κατεύθυνση αυτή αναλάβαμε ως αιρετή Περιφέρεια να γνωστοποιήσουμε στις αρμόδιες υπηρεσίες τα έργα που έχουμε ολοκληρώσει και συμβάλλουν στη βελτίωση του υδατικού ισοζυγίου της Θεσσαλίας. Το πιο εμβληματικό είναι φυσικά η λίμνη Κάρλα, ενώ έχουμε ολοκληρώσει και μια σειρά άλλων έργων όπως υδατοδεξαμενές, κλειστά αρδευτικά δίκτυα και εκσυγχρονισμό γεωτρήσεων.

Με τον υπολογισμό των νέων αυτών ποσοτήτων νερού, στόχος είναι να μειωθεί το κόστος πόρου, που είναι και ο συντελεστής ο οποίος αυξάνει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό το περιβαλλοντικό τέλος.

Από εκεί και πέρα εναπόκειται στο ΓΟΕΒ και τους ΤΟΕΒ να προχωρήσουν στον υπολογισμό του χρηματοοικονομικού κόστους και να τεκμηριώσουν το πόσο αρνητικά επιδρά το περιβαλλοντικό τέλος στη βιωσιμότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της Θεσσαλίας.

Για την υποστήριξη των ΓΟΕΒ και ΤΟΕΒ στο ομολογουμένως απαιτητικό έργο τους προτείναμε και ο κ. Φάμελλος αποδέχθηκε να πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες τεχνική σύσκεψη ώστε να ενημερωθούν από εξειδικευμένους επιστήμονες. Ως Περιφέρεια είμαστε στο πλευρό τους και θα τους συνδράμουμε με κάθε τρόπο.

Σήμερα, ενωμένη η Θεσσαλία κέρδισε μια μάχη. Δεν κέρδισε, όμως, ακόμη τον πόλεμο.

Καθιστούμε σαφές προς κάθε κατεύθυνση πως δεν έχει λογική οι αγρότες της Θεσσαλίας, που αποτελεί το κέντρο της αγροτικής παραγωγής στη χώρα μας, αντί να ενισχύονται, να τιμωρούνται διπλά: από τη μία να προχωρούν διαρκώς σε επενδύσεις για να εξοικονομήσουν και να διασφαλίσουν το νερό που χρειάζονται και από την άλλη να καλούνται να επωμιστούν δυσθεώρητα υψηλό σε σχέση με άλλες Περιφέρειες περιβαλλοντικό τέλος.

Ο αγώνας για να έχει η Θεσσαλία επαρκείς ποσότητες ποιοτικού νερού για όλες τις χρήσεις και φυσικά για άρδευση είναι αγώνας επιβίωσης για τον τόπο μας».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος, στην πρώτη σύσκεψη διεξήχθη ουσιαστική συζήτηση και αναλύθηκαν από τον Υπουργό τα θέματα της τιμολογιακής πολιτικής ύδατος για αγροτική χρήση, όπως αυτά καθορίζονται στην Απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, για την «Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος» (ΦΕΚ Β 1751/22-05-2017).

Στη συνέχεια ακολούθησε αντίστοιχη σύσκεψη με του βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ της Περιφέρειας Θεσσαλίας με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, του Αντιπεριφερειάρχη και του Ειδικού Γραμματέα Υδάτων.

Από τη μεριά του Αν. ΥΠΕΝ, Σ. Φάμελλου, τονίστηκε ότι :

  • Η απόφαση για τους κανόνες τιμολογιακής πολιτικής έπρεπε να είχε εκδοθεί από το 2010 και αποτελούσε αιρεσιμότητα για τη χώρα έναντι της ΕΕ. Η μη εκπλήρωσή της θα σήμαινε απώλεια πόρων, ύψους 2,5 δις € έργων υδάτων, που σε μεγάλο ποσοστό περιλαμβάνουν αρδευτικές υποδομές. Το ΥΠΕΝ και η ΕΓΥ πέτυχαν με αυτή την απόφαση να απελευθερωθούν σημαντικές χρηματοδοτήσεις υποδομών άρδευσης σε όλη την Ελλάδα και να τεθεί ως κριτήριο της τιμολογιακής πολιτικής άρδευσης η βιωσιμότητα των αγροτικών χρήσεων.
  • Τα τιμολόγια των αρδευτικών υπηρεσιών προσδιορίζονται από τους παρόχους των υπηρεσιών αυτών (ΓΟΕΒ, ΤΟΕΒ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού) και αυτό πρέπει να γίνει έως το τέλος Ιουνίου 2019. Οι κανόνες, οι δυνατότητες μείωσης του κόστους, τα ειδικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά τιμολόγια και ο βαθμός ανάκτησης κόστους είχαν προσδιοριστεί με τη σχετική απόφαση από το Μάιο του 2017. Το  βασικό κριτήριο επιλέχθηκε να είναι η βιωσιμότητα των αγροτικών χρήσεων.
  • Το περιβαλλοντικό τέλος, δηλαδή η οικονομική συνεισφορά του τελικού χρήστη ανά κυβικό μέτρο καταναλωθέντος ύδατος, αντιστοιχεί στο περιβαλλοντικό κόστος και στο κόστος πόρου, με ποσοστό ανάκτησης που θα τεκμηριώσει ο φορέας άρδευσης. Ως εκ τούτου από την απόφαση του Συντονιστή της ΑΔ δεν προκύπτει καθορισμός του τιμολογίου και επιβάρυνση των αγροτών, αλλά καθορισμός ορισμένων εκ των συντελεστών κόστους.
  • Οι πάροχοι των αρδευτικών υπηρεσιών πρέπει να υπολογίσουν το χρηματοοικονομικό κόστος και να προτείνουν το συντελεστή ανάκτησης κόστους και τα τελικά τιμολόγια άρδευσης.
  • Οι αγρότες, οι ΓΟΕΒ-ΤΟΕΒ και τα συλλογικά δίκτυα εφαρμόζοντας ορθολογική διαχείριση και μείωση των απωλειών και της κατανάλωσης μπορούν να πετύχουν σταδιακή μείωση του περιβαλλοντικού τέλους.

Από τη σύσκεψη εργασίας προέκυψαν τα παρακάτω:

  • Να διατεθούν από την Περιφέρεια στο ΥΠΕΝ/ΕΓΥ κατάλογοι ολοκληρωμένων έργων με άδεια χρήσης νερού, τα οποία είναι εφικτό να συνυπολογισθούν στον προσδιορισμό του περιβαλλοντικού τέλους με σκοπό τη μείωσή του.
  • Να πραγματοποιηθεί σύντομα τεχνική σύσκεψη υπό την επίβλεψη των ΥΠΕΝ, ΥΠΑΑΤ και ΥΠΕΣ με σκοπό την ενημέρωση/κατάρτιση των παρόχων αρδευτικού νερού και συλλογικών δικτύων για την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής.
  • Να προχωρήσουν οι ΓΟΕΒ /ΤΟΕΒ της Θεσσαλίας στον υπολογισμό του χρηματοοικονομικού κόστους για τις υπηρεσίες άρδευσης στην περιοχή τους και να προτείνουν συντελεστές ανάκτησης για όλες τις παραμέτρους κόστους και για το περιβαλλοντικό τέλος, στη βάση της ισονομίας και ισοτιμίας των παραγωγών/πολιτών.
  • Να διαμορφωθεί με συνεργασία όλων των συμμετεχόντων στη σύσκεψη προσδιορισμός των τελικών τιμολογίων άρδευσης στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας των αγροτικών χρήσεων και να δοθεί προτεραιότητα στη μείωση του κόστους.