Skip to main content
03 02 2015 | 15:53

Οι βασικές αρχές των αποζημιώσεων σε αγρότες για τις ανάγκες του αγωγού TAP

Οι βασικές αρχές των αποζημιώσεων σε αγρότες για τις ανάγκες του αγωγού TAP

Έναν οδηγό 40 σελίδων για όλα τα θέματα που αφορούν τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) εξέδωσε και διανέμει στις περιοχές από όπου θα περάσει, η κατασκευάστρια εταιρεία. Σε αυτόν περιλαμβάνονται και οδηγίες για την αποζημίωση των αγροτών, που θα χρειαστεί να παραχωρήσουν μόνιμα ή προσωρινά τις εκτάσεις του για την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού.

Το έντυπο παρέχει αναλυτικές πληροφορίες για τη διάρκεια του έργου και την κατασκευή του, τις επιπτώσεις του έργου στη γη, τις γενικές αρχές αποζημίωσης που θα τηρηθούν, πώς θα γίνουν οι αποζημιώσεις για τα επηρεαζόμενα γεωτεμάχια στην Ελλάδα.

Ο Διαδριατικός Αγωγός είναι ένα έργο κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου ο οποίος θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη. Θα διασυνδεθεί με τον αγωγό φυσικού αερίου Ανατολίας (TANAP) στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα προτού καταλήξει στις ακτές της Νότιας Ιταλίας όπου θα συνδεθεί στο ιταλικό δίκτυο φυσικού αερίου. Το έργο βρίσκεται επί του παρόντος στη φάση της υλοποίησης και έχουν αρχίσει οι προετοιμασίες για την κατασκευή του αγωγού, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2016. Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του, ο TAP θα παρέχει την πιο άμεση, λογική και οικονομικά αποδοτική οδό μεταφοράς φυσικού αερίου που θα ανοίξει τον ζωτικής σημασίας Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και θα έχει μήκος 4.000 χλμ.

Γιατί ενδιαφέρει την περιοχή μας;

Η διαδρομή του TAP θα έχει μήκος περίπου 870 χλμ. Το μεγαλύτερο υψόμετρο από το οποίο θα περάσει ο TAP θα είναι τα 1.800 μέτρα στα αλβανικά όρη, ενώ το βαθύτερο σημείο, που θα υποδεχθεί το υποθαλάσσιο τμήμα, θα είναι τα 820 μέτρα στην Αδριατική Θάλασσα. Το τμήμα του αγωγού που θα διέρχεται από την Ελλάδα θα έχει μήκος περίπου 545 χιλιόμετρα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε μήκος τμήμα του TAP. Θα ξεκινάει από τους Κήπους κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα και θα καταλήγει στα σύνορα με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής.

Το έργο του TAP στην Ελλάδα προβλέπει, εκτός από την τοποθέτηση του ίδιου του αγωγού, την κατασκευή ενός σταθμού συμπίεσης κοντά στους Κήπους με μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κ.μ. και ενός δεύτερου σταθμού κοντά στις Σέρρες σε περίπτωση μελλοντικής αναβάθμισης της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού σε 20 δισ. κ.μ. Κατά μήκος της διαδρομής του ελληνικού τμήματος του αγωγού θα κατασκευαστούν 23 βαλβιδοστάσια.

Μεταφορική ικανότητα με δυνατότητα επέκτασης

Έχοντας υπόψη τους το ενδεχόμενο κάλυψης αυξημένων αναγκών στο μέλλον, οι κατασκευαστές του TAP σχεδίασαν τον αγωγό με ευελιξία ώστε να είναι σε θέση να μεταφέρει μελλοντικά μεγαλύτερο όγκο φυσικού αερίου. Ο αγωγός θα διαθέτει ακόμη δυνατότητα «φυσικής αντιστροφής ροής», θα μπορεί, δηλαδή, να διοχετεύει φυσικό αέριο από την Ιταλία προς τη Νοτιοανατολική Ευρώπη σε περίπτωση διακοπής της ροής ή σε περίπτωση που απαιτείται μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα για τον εφοδιασμό της περιοχής με πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου.

Τι λέει ο οδηγός απόκτησης γης και αποζημίωσης

Στον οδηγό απόκτησης γης και αποζημίωσης του ΤΑΡ επισημαίνεται ότι για την κατασκευή του αγωγού θα χρειαστεί προσωρινή δέσμευση μιας ζώνης εργασίας πλάτους 38 μέτρων. Προσωρινές εγκαταστάσεις θα είναι αναγκαίες καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής: 17 χώροι αποθήκευσης κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού και 8 εργοτάξια κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού. Μόνιμη δέσμευση γης θα είναι αναγκαία για τους σταθμούς συμπίεσης στους Κήπους και τις Σέρρες, καθώς και για περίπου 23 βαλβιδοστάσια.

Γενικές αρχές αποζημίωσης της γης

Στις γενικές αρχές αποζημίωσης της γης στον οδηγό που εκδόθηκε, επισημαίνεται μεταξύ άλλων, ότι η στρατηγική του ΤΑΡ για την πρόσβαση, απόκτηση και δουλεία της γης βασίζεται στις εξής αρχές: αποζημίωση για τη γη και τις καλλιέργειες βάσει της αξίας πλήρους αποκατάστασης πριν την έναρξη εργασιών κατασκευής. Η αξία πλήρους αποκατάστασης υπολογίζεται με βάση την αγοραία αξία και περιλαμβάνει όλα τα σχετικά έξοδα συναλλαγών. Οι εκτάσεις που είναι απαραίτητες για τις μόνιμες υπέργειες εγκαταστάσεις, θα αγοραστούν από τους ιδιοκτήτες με στόχο να αποζημιωθούν για την απώλεια γης και να διατηρήσουν το υπάρχουν επίπεδο διαβίωσης. Οι εκτάσεις που είναι απαραίτητες για προσωρινές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της ζώνης εργασίας του αγωγού και των προσωρινών εγκαταστάσεων θα χρησιμοποιηθούν από τον ΤΑΡ μόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αγωγού. Θα μισθωθούν από τον ΤΑΡ και θα επιστραφούν στους ιδιοκτήτες μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής και την πλήρη αποκατάστασή τους.

Πηγή: xronos.gr