Skip to main content
17 05 2016 | 13:48

Ημερίδα με θέμα τον πολιτισμό και την παράδοση στην στρατηγική ανάπτυξης τοπικών προϊόντων πραγματοποιήθηκε στην Άρτα

Ημερίδα με θέμα τον πολιτισμό και την παράδοση στην στρατηγική ανάπτυξης τοπικών προϊόντων πραγματοποιήθηκε στην Άρτα

Οι προοπτικές της οικοτεχνίας και της αξιοποίησης των τοπικών προϊόντων αναλύθηκαν το απόγευμα της Κυριακής σε ειδική ημερίδα που διοργάνωσαν ο Δήμος Αρταίων σε συνεργασία με τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Άρτας και το Επιμελητήριο Άρτας.

Στην εκδήλωση μίλησαν ο πρώην Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και τέως καθηγητής του ΑΠΘ, Αθανάσιος Τσαυτάρης, με θέμα «Ο πολιτισμός και η παράδοση για την στρατηγική ανάπτυξης τοπικών προϊόντων», ο δημοσιογράφος και πρώην τεχνικός σύμβουλος της Πανελλήνιας Ένωσης Νέων Αγροτιών, Δημήτρης Μιχαηλίδης, με θέμα τα τοπικά προϊόντα και την τοπική ανάπτυξη, ο οικοτέχνης-αγρότης Λεωνίδας Ραβανός, που εξήγησε τα βήματα αδειοδότησης για το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Οικοτεχνίας, ενώ η κτηνοτρόφος Μάγδα Κοντογιάννη παρουσίασε την εφαρμογή της οικοτεχνίας στην τυροκόμηση.

«Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο, ότι τα προϊόντα της Άρτας είναι άριστης ποιότητας και δεν έχουν σε τίποτε να ζηλέψουν προϊόντα άλλων περιοχών» ανέφερε, μεταξύ άλλων, στο χαιρετισμό του ο Δήμαρχος Αρταίων Χρήστος Τσιρογιάννης. Και συνέχισε: «Ως Δήμος Αρταίων πιστεύουμε ακράδαντα ότι πρέπει και μπορούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους της παραγωγής, αλλά και όσους ανέργους θέλουν να καταπιαστούν με τη γη. Πρέπει και μπορούμε να τους δώσουμε τις ευκαιρίες για διέξοδο από μια πολύ δύσκολη και δυσοίωνη καθημερινότητα. Σε αυτό το πλαίσιο κινούμαστε όλο αυτό το διάστημα με συγκεκριμένες παρεμβάσεις και ενέργειες, όπως είναι η δημιουργία της άτυπης ομάδας παραγωγών υπαίθρου, η οποία αγκαλιάστηκε από τους αγρότες, η απόφαση για δημιουργία εκθετηρίου τοπικών προϊόντων στα Ψαροπλιά, η παρουσία του Δήμου μας σε εκθέσεις, όπως πρόσφατα η «Ελλάδος Γεύση» στην Αθήνα, όπου προβάλλονται με επιτυχία τα προϊόντα της περιοχής μας, η διοργάνωση της δικής μας Πανελλαδικής Έκθεσης, που φέτος ξεπέρασε κάθε προσδοκία σε ό, τι αφορά την επισκεψιμότητα και βέβαια η Γιορτή Πορτοκαλιού-Μανταρινιού-Ακτινιδίου και Ελιάς, που κάθε χρόνο μεγαλώνει όλο και περισσότερο σε εύρος και θεματολογία και συμβάλλει τόσο στην προβολή της παραγωγής μας, όσο και στην γνωριμία του κοινού σε όλη τη χώρα με τα προϊόντα μας και τη διατροφικής τους αξία».

Χαιρετισμός προέδρου Επιμελητηρίου Χρήστου Παπάζογλου

Κυρίες και κύριοι καλησπέρα σας, ως Πρόεδρος του Επιμελητήριου θα ήθελα να σας καλωσορίσω στο «σπίτι μας» και στον σύντομο χαιρετισμό μου να σταθώ στη σημασία των τοπικών προϊόντων στην ανάπτυξη της υπαίθρου, της περιοχής μας.

Ο φυσικός πλούτος της πατρίδας μας αποτελεί ένα ιδιαίτερο πλεονέκτημα σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικά ο τόπος μας, η Άρτα θα μπορούσε με άνεση να χαρακτηρισθεί ευλογημένος. Το ίδιο και οι άνθρωποί του οι οποίοι επέλεξαν να μείνουν στον τόπο τους, και να εργαστούν. Όσο ωραία μπορεί να ακούγονται αυτά τα λόγια, άλλο τόσο δύσκολη είναι η καθημερινή πραγματικότητα για τους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους. Μοχθούν καθημερινά, υπό αντίξοες συνθήκες και επιπλέον έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πολιτικό σύστημα που ποτέ δεν έσκυψε με πραγματικό ενδιαφέρον πάνω από τα προβλήματα και περισσότερο να δώσει ευκαιρίες για πραγματική ανάπτυξη.

Αγαπητές φίλες και φίλοι, περισσότερο από ποτέ πιστεύω ότι έφτασε η ώρα η ελληνική περιφέρεια να αποτελέσει τον μοχλό ανάπτυξης και εξωστρέφειας της χώρας. Τα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα μας μπορούν να καταστούν η αιχμή του δόρατος. Να αποτελέσουν τα νέα εμπορικά σήματα της Ελλάδας στον κόσμο.

Οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι να αποτελέσουν τη νέα επιχειρηματική και αναπτυξιακή βάση της Ελλάδας. Είναι χαρακτηριστικό οτι η διείσδυση της Ελλάδος σε αγορές όπως είναι οι κεντρικές ευρωπαϊκές είναι πολύ χαμηλή, με μερίδιο κάτω από το 2%, όταν η Ιταλία και η Ισπανίαέχουνπερίπου 10% και 13% αντίστοιχα. Αποτέλεσμα του ότι η χώρα μας δεν είχε ποτέ μία ολοκληρωμένη στρατηγική.

Δεν αρκούν οι παρατηρήσεις. Πρέπει όλοι μαζί να δουλέψουμε προς τέσσερις κατευθύνσεις.

Πρώτον, στην προσέλκυση επενδύσεων στον αγροτικό και κτηνοτροφικό τομέα. Στο παρελθόν χάσαμε ευκαιρίες. Από εδώ και πέρα δεν μπορούμε να χάσουμε ούτε μία.

Δεύτερον, για να προσελκύσουμε τις επενδύσεις θα πρέπει να αυξήσουμε την παραγωγικότητα. Και αυτό μπορεί να γίνει αφενός με την αναδιανομή της καλλιεργήσιμης γης προς όφελος συγκεκριμένων ανταγωνιστικών προϊόντων, αφετέρου με τη δυνητική χρήση δημοσίων εκτάσεων που είτε θα μπορούν να μισθωθούν μακροχρόνια, είτε θα μπορούν να παραχωρηθούν έναντι ενός μικρού τιμήματος στους αγρότες και κτηνοτρόφους.

Τρίτον, η ανάδειξη ως ονομασία προέλευσης ποιότητας, για μια σειρά τοπικών και άκρως ανταγωνιστικών προϊόντων, με μια ταυτόχρονη πλήρη αναδιοργάνωση του μηχανισμού πιστοποίησης και τυποποίησης και την ύπαρξη ενός στρατηγικού πλάνου.

Τέταρτον, με τον σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό της αγροτικής μας οικονομίας. Επιτυχημένα παραδείγματα από τον τόπο μας υπάρχουν. Αλλά χρειάζεται η ουσιαστική στήριξη από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και κυρίως από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Σε μια κρίσιμη καμπή για την Ελλάδα είναι σαφές ότι ο ρόλος του συγκεκριμένου Υπουργείου θα πρέπει να είναι περισσότερο εξωστρεφής και ανοίξει δρόμους σε νέες αγορές όπως της Ρωσίας και της Κίνας.

Φίλες και φίλοι, για να γίνουν όλα αυτά απαιτείται να αλλάξουμε νοοτροπία. Όλοι. Κυρίως οι εμπλεκόμενοι φορείς. Θα πρέπει όλοι οι αναπτυξιακοί φορείς της περιοχής μας -Δήμος, Περιφέρεια, βουλευτές, Επιμελητήριο-να συνεργαστούμε και να συντάξουμε επιτέλους ένας «εθνικό αναπτυξιακό πρότυπο» για την Άρτα και να καλέσουμε την κεντρική διοίκηση να το χρηματοδοτήσει.

Τέλος, θα ήθελα να εκφράσω την ικανοποίηση όλων των μελών της Διοίκησης του Επιμελητηρίου για την απόφαση του Δημάρχου να αποδεχτεί την πρότασή μας και να προχωρήσει στη δημιουργία μόνιμου εκθετηρίου τοπικών προϊόντων στα Ψαροπλιά.

Χαιρετισμός Γιώργου Στύλιου στην ενημερωτική ημερίδα του Δήμου Αρταίων για τα τοπικά προϊόντα

«Είναι μεγάλη χαρά για μένα που βρίσκομαι ανάμεσα σε συμπολίτες μου απόψε, κυρίως γιατί κοινοβουλευτικές υποχρεώσεις με κράτησαν για μακρότερο του συνηθισμένου χρονικό διάστημα στην Αθήνα. Χαιρετίζω την Ημερίδα και καλωσορίζω τους ομιλητές και τον φίλο Αθανάσιο Τσαυτάρη με τον οποίο και πρόσφατα έχουμε ξαναβρεθεί και σε άλλες αντίστοιχες εκδηλώσεις, στο πλαίσιο της προσπάθειας υποστήριξης της ανάπτυξης της Αγροτικής οικονομίας.

Ο πολιτισμός περιλαμβάνει μια σειρά από τεχνικά και πνευματικά ανθρώπινα επιτεύγματα, κοινά και γνωστά σε όλο τον κόσμο, που ενώνουν τους λαούς. Ο πολιτισμός όμως μπορεί να πάρει και τοπικό χαρακτήρα και να έχει γεωγραφική και εθνική ταυτότητα. Η ανάπτυξη στρατηγικής που αφορά τα τοπικά προϊόντα θα πρέπει να λάβει υπόψη συγκεκριμένες παραμέτρους. Μιλάμε για ένα πολυδιάστατο στόχο που περιλαμβάνει δράσεις και στους τρεις τομείς της παραγωγικότητας, δηλαδή στον Πρωτογενή τομέα της παραγωγής, στο Δευτερογενή τομέα της μεταποίησης και στον Τριτογενή τομέα της παροχής υπηρεσιών.

Επικεντρώνοντας την προσοχή στον τόπο μας πολλά τοπικά προϊόντα περνούσαν από τη σκέψη μου και αυτό από μόνο του μου έδωσε χαρά, γιατί οι δυνατότητές μας είναι πολλές και μεγάλες. Κάνοντας μια αδρή ιεράρχηση μπορούμε να μιλήσουμε για εξαιρετικά προϊόντα του πρωτογενή τομέα παραγωγής όπως εσπεριδοειδή, ακτινίδια, ελιές και γάλα. Προϊόντα που προκύπτουν μετά από μεταποιητικές διαδικασίες στο δευτερογενή τομέα όπως χυμοί, ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά, γλυκά του κουταλιού και παραδοσιακά εδέσματα, προϊόντα λαϊκής τέχνης. Τέλος, στον τριτογενή τομέα της παροχής υπηρεσιών, μπορούμε να μιλήσουμε για το τουριστικό προϊόν, που περιλαμβάνει την ανάδειξη ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων και προσέλκυση επισκεπτών.

Ο τοπικός πολιτισμός και η παράδοση περιλαμβάνουν και ότι άυλο έχει δημιουργηθεί και έχει φτάσει σε εμάς περνώντας από γενιά σε γενιά όπως ιδέες, έθιμα και πρακτικές. Όλα αυτά αποτελούν μέρος του πλούτου μας. Φτάσαμε λοιπόν στο σημείο να μιλήσουμε για τους ρόλους, η διανομή των οποίων σχετίζεται με τις δυνατότητες του καθενός. Άλλες υποχρεώσεις αναλογούν στον παραγωγό-μεταποιητή, άλλες στον επιστήμονα, άλλες στην πολιτεία και άλλες στον πωλητή του προϊόντος.