Skip to main content
05 10 2016 | 10:06

Η χαμένη ευκαιρία του τουρισμού για τα κρητικά προϊόντα και την προώθηση των εξαγωγών

Η χαμένη ευκαιρία του τουρισμού για τα κρητικά προϊόντα και την προώθηση των εξαγωγών

Οι ξένοι επισκέπτες του καλοκαιριού μπορούν να γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές των τοπικών προϊόντων και να ανοίξουν δρόμους για εξαγωγές, αφού επιστρέφοντας στην πατρίδα τους θα θέλουν να αναζητήσουν τις γεύσεις και τα αρώματα που τους εντυπωσίασαν στην Κρήτη.

Αυτο επεσήμαναν, μεταξύ άλλων, εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων από ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο των συναντήσεων (B2B) που οργάνωσε προχθές στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων μεταξύ 11 Ελλήνων χονδρεμπόρων τροφίμων και ποτών του εξωτερικού με τοπικούς παραγωγούς (φωτ.).

Προϋπόθεση βέβαια για να συμβεί αυτό είναι πρώτα από όλα τα τοπικά προϊόντα να βρουν μια θέση στα μεγάλα ξενοδοχεία της Κρήτης, κάτι που μέχρι σήμερα δεν ισχύει στον βαθμό που θα μπορούσε. Δυστυχώς η λογική του “βραχιολιού” (all inclusive) και της προσφοράς όσο το δυνατόν φθηνότερων πακέτων διακοπών οδηγεί νομοτελειακά και στην αναζήτηση φθηνών εισαγόμενων προϊόντων που θα καλύψουν τις καταναλωτικές ανάγκες των τουριστών.

Το πρόβλημα αυτό συνδέεται άμεσα με την άλλη σημαντική επισήμανση που έκαναν οι εισαγωγείς ελληνικών προϊόντων από το εξωτερικό: την έλλειψη πιστοποίησης της ελληνικής και κρητικής γαστρονομίας που θα αποτελούσε αυτομάτως μια προνομιακή αγορά διάθεσης για τα τοπικά προϊόντα (ΠΟΠ – ΠΓΕ).

Ουσιαστικά στη σύγχρονη αγορά, αν κάτι δεν είναι πιστοποιημένο, δεν υφίσταται για το καταναλωτικό κοινό και την οργανωμένη βιομηχανία του τουρισμού. Αντίθετα η πιστοποίηση δημιουργεί αμέσως τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργήθηκε το 2010 το πρόγραμμα του «ελληνικού πρωινού» στο οποίο -σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ιστοσελίδας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας- συμμετέχουν σήμερα 774 ξενοδοχεία εκ των οποίων οι 126 είναι στην Κρήτη.

Πρωτοβουλία, που δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να δοκιμάσουν ελληνικές γεύσεις και να χρησιμοποιηθούν τοπικά προϊόντα. Παραμένει όμως μεμονωμένη και αποσπασματική, χωρίς να μπορεί να αναστρέψει τη γενικότερη εικόνα που δείχνει ότι ο τουρισμός δεν αξιοποιείται όπως θα μπορούσε για να τονώσει την τοπική παραγωγή και να ανοίξει τον δρόμο για περισσότερες εξαγωγές.

Πηγή: Δημήτρης Μαριδάκης, haniotika-nea.gr