Skip to main content
14 04 2016 | 14:43

ΣΕΚ: Γρήγορη λήψη αποφάσεων, συνέχεια στη διοίκηση και εμπιστοσύνη προς τις τράπεζες το ζητούμενο για τους συνεταιρισμούς

ΣΕΚ: Γρήγορη λήψη αποφάσεων, συνέχεια στη διοίκηση και εμπιστοσύνη προς τις τράπεζες το ζητούμενο για τους συνεταιρισμούς

"Ούτε κόμματα, ούτε σωματεία" δεν είναι οι συνεταιρισμοί τόνισε στην τοποθέτησή του κατά τη χθεσινή συζήτηση του νομοσχεδίου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο Παναγιώτης Πεβερέτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας και πρόσθεσε ότι ζωτικής σημασίας είναι "η εξασφάλιση συνθηκών γρήγορης λήψης αποφάσεων, συνέχεια στη διοίκηση και δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης προς τα τραπεζικά ιδρύματα, αλλά και τους άλλους συναλλασσόμενους". Μεταξύ άλλων επεσήμανε:

  • Δεν έγινε ουσιαστικός διάλογος με τις συνεταιριστικές οργανώσεις. Στην πράξη γίνεται νομοθέτηση χωρίς τους συνεταιρισμούς.
  • Δεν υπάρχει πουθενά σε καμία χώρα της Ε.Ε. η πρόβλεψη ότι για την ίδρυση συνεταιρισμού χρειάζονται πάνω από 10 μέλη. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται 30.
  • Προτείνουμε ότι μέχρι τα 150 μέλη να είναι 20% η αντιπροσωπευτική γενική συνέλευση και να μειώνεται. Στα 1000, για παράδειγμα, προβλέπουμε 5%.
  • Δεν μπορεί να παρεμβαίνει ο νόμος στις διοικήσεις και να λέει «δεν μπορείς να είσαι δεύτερη θητεία».

Ολόκληρη η τοποθέτηση του κ. Πεβερέτου από τα πρακτικά της Βουλής:

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΕΒΕΡΕΤΟΣ (Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ): Κυρία Πρόεδρε, θα προσπαθήσω στο σύντομο χρόνο που έχω να συμβάλλουμε με τις θέσεις μας, τις απόψεις μας, ώστε να υπάρξει ένας νόμος περί συνεταιρισμών που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των αγροτών της χώρας και στην προοπτική.

Μια κατ’ αρχήν παρατήρηση, είναι ότι υπάρχει απόλυτη ανάγκη ο νόμος να αντιμετωπίζει τους συνεταιρισμούς σαν επιχειρήσεις ανταγωνιστικές άλλων επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα. Τα επιμέρους άρθρα ασφαλώς πρέπει να διασφαλίζουν τη συμμετοχή των μελών στη λήψη των αποφάσεων και τη διαφάνεια. Σε κάθε όμως περίπτωση η εξασφάλιση συνθηκών γρήγορης λήψης αποφάσεων συνέχεια στη διοίκηση και δημιουργίας κλίματος εμπιστοσύνης προς τα τραπεζικά ιδρύματα, αλλά και τους άλλους συναλλασσόμενους είναι για εμάς ζωτικής σημασίας. Οι συνεταιρισμοί θέλουμε να τονίσουμε δεν είναι ούτε κόμματα ούτε σωματεία.

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για τους συνεταιρισμούς δεν έγινε ουσιαστικός διάλογος κατά τη γνώμη μας με τις συνεταιριστικές οργανώσεις και τους φορείς τους που θα οδηγούσε σε ένα απλό λειτουργικό με σεβασμό στις συνεταιριστικές αρχές νομικό πλαίσιο. Στην πράξη γίνεται νομοθέτηση χωρίς τους συνεταιρισμούς. Αν δεν δούμε, αν δεν ανιχνεύσουμε τις αιτίες, τους λόγους που οι συνεταιρισμοί δεν αναπτύχθηκαν, όπως μπορούσαν και έπρεπε στη χώρα μας, ενώ αντίθετα απαξιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό, δεν θα δημιουργήσουμε εκείνο το νομοθετικό πλαίσιο που θα τους απελευθερώνει, θα δίνει ώθηση για την ανάπτυξή τους.

Πολλοί είναι οι λόγοι, θα αναφέρω τρεις. Πρώτον, υπό τη διεύθυνση των συνεταιρισμών από το κράτος, που τους χρησιμοποιούσε κατά βούληση για πολλά χρόνια με υποχρεωτική κατάθεση χρημάτων του άτοκα στην ΑΤΕ. Παρέμβαση των συνεταιρισμών στη συγκέντρωση αδιάθετων προϊόντων με εντολή του κράτους χωρίς πληρωμή απ’ αυτό, τα φοράγανε στην πλάτη τους τα χρέη. Αυτή η αντιμετώπιση δημιούργησε την αντίληψη στους αγρότες ότι ο συνεταιρισμός δεν είναι τίποτε άλλο παρά το μακρύ χέρι του κράτους. Δεν τους ένοιωσαν οι αγρότες σαν δικές τους επιχειρήσεις. Αυτό είναι πολύ σοβαρό το θέμα.

Δεύτερον, η συνεχής αλλαγή της νομοθεσίας περί συνεταιρισμών είτε με τροποποιήσεις στο υπάρχον ή στο προηγούμενο πλαίσιο είτε με αλλαγή νόμων. Είχαμε δηλαδή μια συνεχή διαφοροποίηση, ενώ για τις ανώνυμες εταιρίες ο νόμος υπάρχει από το 1920.

Τρίτον, ο κομματικός παρεμβατισμός, η κομματικοποίηση των συνεταιρισμών από την εκλογή των Δ.Σ. μέχρι και τη διαχείρισή τους.

Τέταρτον, η ευθύνη των αγροτών που δεν αντιστάθηκαν στα κελεύσματα των κομμάτων και του κράτους, αλλά στην μεγάλη πλειοψηφία τα Δ.Σ. έπαιξαν και έπαιζαν το ρόλο του κομματάρχη.

Ορισμένες παρατηρήσεις, όσες προλάβω, κατ’ άρθρο. Στο άρθρο 4 δεν είναι δυνατόν να προβλέψουμε για τη σύσταση συνεταιρισμού τα 30 μέλη.

Δεν υπάρχει πουθενά σε καμία χώρα της Ε.Ε. πάνω από 10 και θα καταθέσω και συγκεκριμένο έγγραφο αυτό. Δεν είναι σωματείο ο συνεταιρισμός. Ο συνεταιρισμός είναι επιχείρηση των μελών του, του κοινωνικού τομέα ναι, αλλά είναι επιχείρηση. Δεύτερον, πρέπει να πάει τουλάχιστον στα 10.

Στο άρθρο 12 δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για αντιπροσωπευτική συνέλευση στα 500 μέλη τα 400 να αποτελούν αντιπροσωπευτική συνέλευση. Δεν είναι ευελιξία αυτό. Εμείς προτείνουμε ότι μέχρι τα 150 μέλη να είναι 20% η αντιπροσωπευτική συνέλευση και να μειώνεται. Στα 1000 παράδειγμα προβλέπουμε 5%.

Τρίτον, στο άρθρο 16 δεν πρέπει να εμποδίζεται η εκλογή των επιτυχημένων. Υπάρχουν διοικήσεις, οι οποίες έχουν πετύχει, όπως είναι πολλές συνεταιριστικές, θα αναφέρω το Αίγιο, θα αναφέρω τα Καλάβρυτα, θα αναφέρω την ΕΑΣ Κορινθίας, την ΕΑΣ Αργολίδας που προέρχομαι εγώ. Δεν μπορεί να παρεμβαίνει ο νόμος και να λέει «δεν μπορείς να είσαι δεύτερη θητεία». Εδώ εναλλακτικά θα μπορούσε ίσως να προβλέψουμε το 20% σε κάθε εκλογή να ανανεώνεται.

Εδώ στο ίδιο άρθρο είναι και η σταυροδοσία. Δεν είναι σωματείο ο συνεταιρισμός. Δεν μπορείς να έχεις απλή αναλογική στο συνεταιρισμό. Τι θα γίνει; Επαναφέρουμε τον κομματισμό από την πίσω πόρτα. Θα γίνονται μπλόκια και στο τέλος δεν θα έχουμε και διοικήσεις και θα γίνονται διάφορα. Γι’ αυτό, ζητάμε να μείνει όπως είναι.

Άρθρο 16 παράγραφος 7. Εδώ ο νόμος λέει ότι η ευθύνη είναι προσωπικά εις ολόκληρον. Δηλαδή έκανε ένα λάθος η διοίκηση, μια λάθος εκτίμηση στην αγορά και έστειλε π.χ. πορτοκάλια που στέλνουμε εμείς, στη Ρωσία και δεν πήγαν καλά. Κυνηγιέται με την περιουσία του στα μέλη του συνεταιρισμού. Ποιος θα αναλάβει τους συνεταιρισμούς; Ποιος θα το κάνει αυτό;

Επίσης, στο άρθρο 27 εάν δεν αφαιρεθούν κάποιες προϋποθέσεις -για την εκκαθάριση μιλάω- δεν έχει προχωρήσει καμία εκκαθάριση. Τι ζητάει; Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, χορήγηση φορολογικής ενημερότητας, χορήγηση ασφαλιστικής. Μα εάν τα έχει αυτά, δεν θα πήγαινε σε εκκαθάριση ο συνεταιρισμός. Ζητάμε πρώτον να αφαιρεθούν αυτά και, δεύτερον, να δίνεται στον εκκαθαριστή η δυνατότητα να ανοίγει λογαριασμό ειδικό, που να είναι ακατάσχετος, γιατί διαφορετικά εάν μπουν χρήματα μέσα, όποιος προλάβει τα παίρνει.

Τέλος, θέλω να προτείνω το εξής. Υπάρχουν εργαζόμενοι στους συνεταιρισμούς, οι οποίοι είτε γιατί πήγαν σε εκκαθάριση, οι συνεταιρισμοί είτε γιατί έκλεισαν, είναι «στον αέρα». Είναι οικογένειες που δεν έχουν να φάνε και δεν συμβαίνει μόνο στην ΠΑΣΕΓΕΣ αυτό που είναι 22 εργαζόμενοι πέντε μήνες απλήρωτοι, συμβαίνει και στη ΓΕΣΑΣΕ, αλλά και σε άλλους συνεταιρισμούς. Εμείς καταθέτουμε μια τροπολογία από τις εισφορές που έπρεπε να δώσει ο ΕΛΓΑ στη ΓΕΣΑΣΕ το 2011 και στην ΠΑΣΕΓΕΣ το 2013, για ένα χρόνο, να καλυφθούν οι υποχρεώσεις προς το δημόσιο στους ασφαλιστικούς οργανισμούς και στους εργαζόμενους, η εναλλακτική λύση θα ήταν σε αυτό να απορροφηθούν από εταιρίες του δημοσίου.