Skip to main content
24 03 2017 | 11:33

Οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες θα αποστέλονται μετά την ολοκλήρωσή τους και στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες θα αποστέλονται μετά την ολοκλήρωσή τους και στον ΟΠΕΚΕΠΕ

Με τις τροπολογίες του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Σωκράτη Φάμελλου, που ψηφίστηκαν στις 22 Μαρτίου, μαζί με την κύρωση της συμφωνίας συνεργασίας Ελλάδας-Αζερμπαϊτζάν, πέρασαν και ρυθμίσεις που επιβάλουν την αποστολή των κυρωμένων δασικών χαρτών από τα δασαρχεία στον ΟΠΕΚΕΠΕ, προκειμένου να ενημερωθεί η βάση δεδομένων του Οργανισμού. Κι αυτό γιατί πολλές από τις αμφισβητούμενες εκτάσεις στους χάρτες των δασαρχείων εμφανίζονται ως δασικές, καθότι κάποιοι είναι από το 1945, αλλά με την πάροδο των χρόνων έχουν ενταχθεί ως επιλέξιμοι για ενίσχυση βοσκότοποι ή ακόμα και καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Εάν επιστρέψουν στο καθεστώς των δασών, οι δικαιούχοι - ιδιοκτήτες θα χάσουν τις επιδοτήσεις τους. Ο κ. Φάμελλος καθησύχασε από τη Βουλή τις ανησυχίες των αγροτών και των βουλευτών αγροτικών περιοχών, λέγοντάς τους ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τις επιλέξιμες προς ενίσχυση εκτάσεις. Συγκεκριμένα, ανέφερε τα εξής στην τοποθέτησή του:

«Λύνουμε τα θέματα των αναδασωτέων περιοχών και σχετικά με την άρση της αναδάσωσης από το Δασαρχείο και τις δασικές υπηρεσίες, αλλά και σχετικά με την υποβολή αντιρρήσεων επί του υποβάθρου, που μόνο η Επιτροπή Αντίρρησης μπορεί να λήξει. 

Ταυτόχρονα, εισάγουμε τους αναδασμούς που έπρεπε να έχουν εισαχθεί στην επιστημονική ύλη, ενώ παράλληλα το μόνο το οποίο τροποποιούμε από τον νόμο του 2016 –παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα εκ του κ. Μανιάτη- είναι το ότι ο κυρωμένος χάρτης πηγαίνει στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στη δημόσια περιουσία, ενώ ο αναρτημένος πάει μόνο προς ενημέρωση. Προσθέσαμε τη φράση «προς ενημέρωση». Αυτή είναι η αλλαγή που κάναμε. Για όλες τις υπόλοιπες καταργούμενες διατάξεις που απαγγέλθηκαν εκ του Βήματος, αν δει κάποιος τη συνέχεια του κειμένου, λέει ότι καταργείται και συμπληρώνεται με αυτήν που τροποποιεί, χωρίς να αλλάζει τον νόμο του 2016. Ωραία είναι η δημιουργία εντυπώσεων! 

Εγώ παρά ταύτα δεν θέλω να μπω σε αυτήν τη συζήτηση, διότι εμάς εδώ μας ενδιαφέρει να προχωρήσουν οι δασικοί χάρτες. Και αν κάποιοι έχουν να κάνουν προτάσεις που να βελτιώνουν περαιτέρω το θεσμικό πλαίσιο, ευχαρίστως να τις συζητήσουμε. Δεν μας πειράζει να κάνουμε καλύτερο το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο δεν τόλμησαν τόσα χρόνια κάποιοι και να το κάνουν καλύτερο, αλλά και να το υλοποιήσουν. Και νομίζω ότι αυτό πρέπει να είναι ξεκάθαρο. 

Είναι γεγονός ότι έχουμε ήδη προετοιμάσει –τα είπα στην Επιτροπή και καλό είναι να τα ξέρετε- και θα υπάρξει υπουργική απόφαση σχετικά με τα πρόδηλα λάθη. Δεν θα ευθύνεται ο πολίτης και δεν θα πληρώνει τέλος αντιρρήσεων για τις περιοχές και τα σημεία για τα οποία έχει γίνει λάθος από την υπηρεσία ή από τη μελέτη. Αυτά θα ξεκαθαριστούν ποια είναι. Για παράδειγμα, τέτοιο είναι η μετατόπιση ορίων μεταξύ των αγροτεμαχίων. Δεν ευθύνεται ο πολίτης αν ο ένας χάρτης δεν έχει «κάτσει» επάνω στον άλλον. 

Τέτοια είναι επίσης προβλήματα που προκύπτουν από την ώρα λήψης της φωτογραφίας και από τη φωτοερμηνεία, τα οποία είναι απόλυτα ξεκάθαρα, ή σχετικά με το αν ένας ελαιώνας έχει αναγνωστεί ως δάσος. Ακόμα, προβλήματα που έχουν να κάνουν με τις δασικές καλλιέργειες. Η δασική καλλιέργεια είναι άλλη από το δάσος. Μπορεί να είναι δασική καλλιέργεια και ως δασική καλλιέργεια θα πρέπει να καταγραφεί στον δασικό χάρτη με τα οφέλη που έχει αυτή η δραστηριότητα. 

Ταυτόχρονα, αυτό που νομίζω ότι πρέπει να πούμε είναι ότι πράγματι εμείς θα έρθουμε σε κανονική νομοθετική διαδικασία για να συζητήσουμε για το πώς νόμιμα οι αγρότες θα παραλάβουν εκτάσεις που έχουν εκχερσωθεί, είτε προ του 1975 είτε μετά το 1975 και μέχρι το 2007 που προβλέπεται από τη νομοθεσία, χωρίς να θίξουμε τη διαδικασία των επιδοτήσεων. 

Η αίτηση χρήσης ή εξαγοράς θα συνδεθεί με την αναστολή της κύρωσης, αλλά θα έχει χρονοδιάγραμμα μέχρι το τέλος του χρόνου, για να τελειώσει και αυτό. Άρα, δεν θα αμφισβητηθεί η διαδικασία αυτή, χωρίς να βάζουμε πρόσθετο κόστος, αλλά μειώνοντας το κόστος για τον αγρότη, διότι αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η αποτύπωση της κανονικότητας και της νομιμότητας και στον αγροτικό χώρο. Γιατί η αγροτική χρήση από το Σύνταγμα έχει ισοδύναμα χαρακτηριστικά με τη δασική, αλλά όχι η κατοικία, η καταπάτηση για τη βίλα ή για την πισίνα που μπορεί να έχει γίνει και πρέπει να μας βρει όλους απέναντι και όλους αντίθετους. 

Αυτές είναι οι διαφορές, τις οποίες θα τις συζητήσουμε σε ειδική νομοθετική διαδικασία, όχι στην κύρωση μίας σύμβασης, έτσι όπως νομίζω ότι πρέπει να γίνει. Άρα, τίποτα δεν καταργείτε, υπάρχουν τροποποιήσεις. Στα σχέδια πόλης πρέπει να βοηθήσουν οι δήμοι. 

Όσον αφορά τη γεωργική μελέτη που μας κατηγόρησε ο κ. Μανιάτης ότι εισάγουμε ως βάρος για τους πολίτες, πρέπει να του θυμίσω ότι ο ίδιος το νομοθέτησε. Και θα καταθέσω, εάν χρειαστεί, το ΦΕΚ με τον νόμο που το προβλέπει -δεν το νομοθετήσαμε εμείς- και θα συζητήσουμε και για αυτό το βάρος στη διαδικασία της νομοθέτησης, που είπα ότι θα επακολουθήσει τις επόμενες εβδομάδες. Ταυτόχρονα λύνουμε όλα τα θέματα σχετικά με τους αναδασμούς. 

Τέλος, κύριε Καραθανασόπουλε, να σας πω προς διευκρίνιση ότι η Επιτροπή Αντιρρήσεων δύναται να εξετάσει το υπόβαθρο των αναδασωτέων –και εμμένουμε σε αυτό- για να μπορεί να γίνει η συζήτηση για την άρση αναδάσωσης σωστά και τυπικά και περιβαλλοντικά. Μόνο τα άλφα-άλφα μπορούν να πηγαίνουν για άρση αναδάσωσης, μόνο αυτό μπορεί να κάνει η δασική υπηρεσία. Και σε αυτό συμφωνούν και τα επιμελητήρια και οι επιστήμονες, γιατί το συζητήσαμε με αυτούς. 

Από την άλλη μεριά θα πρέπει να πω ότι το αποτέλεσμα της διαδικασίας πρέπει να είναι μια διαδικασία που θα λύσει το πρόβλημα, χωρίς να τρέχουν όλοι για αντιρρήσεις, αλλά λύνοντας τα επιμέρους ζητήματα όπως είναι οι αναδασωτέες, τα πρόδηλα λάθη, οι εκχερσώσεις από τις Διευθύνσεις Δασών. Δεν θέλουν αντίρρηση. Αντίρρηση θέλει μόνο εκεί που διαφωνεί ο ιδιοκτήτης με τον χαρακτηρισμό της χρήσης όσον αφορά τις αεροφωτογραφίες που υπάρχουν.

Συνταγματικά έχει ξεκαθαρίσει -δεν το αμφισβητεί κανένας- ότι οι χρονολογίες της παλαιότερης λήψης είναι ξεκάθαρες και είναι το 1945 -δεν το συζητά κανένας επιστημονικός και πολιτικός χώρος, μην το εισάγετε ξανά στη συζήτηση. Εάν δεν υπάρχει ευκρινώς από το 1945 πηγαίνουμε στο 1960. Επίσης, η τελευταία αποτύπωση που έχουμε το 2007, είναι η βάση επί της οποίας γίνεται όλη η αξιολόγηση.»

Αναλυτικά, οι ψηφισθείσες τροπολογίες αναφέρουν:

Άρθρο δεύτερο

Τροποποιήσεις - προσθήκες στο ν. 3889/2010 (Α ́ 182)

1.α. Η παρ 1 του άρθρου 15 αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη που αναρτήθηκε επιτρέπεται η υποβολή αντιρρήσεων μέσα σε αποκλειστική προθεσμία εκατόν πέντε (105) ημερών από την ημερομηνία που ορίζεται στην πρόκληση υποβολής αντιρρήσεων της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του παρόντος νόμου. Η προθεσμία αυτή παρατείνεται για είκοσι (20) ημέρες για όσους κατοικούν μόνιμα ή διαμένουν στην αλλοδαπή. Για την υποβολή των αντιρρήσεων καταβάλλεται επί ποινή απαραδέκτου των αντιρρήσεων ειδικό τέλος, το ύψος του οποίου καθορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 22 του παρόντος.»

1.β. Η διάταξη της προηγούμενης παραγράφου καταλαμβάνει και τις εκκρεμείς, κατά τις 22.3.2017, διαδικασίες.

2. Η παράγραφος 5 του άρθρου 14 αντικαθίσταται ως εξής:

«5. Ψηφιακό αντίγραφο του αναρτημένου δασικού χάρτη αποστέλλεται επίσης στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας για λόγους ενημέρωσής τους.»

3. Στο άρθρο 17 προστίθενται παράγραφοι 5α και 9, αντιστοίχως, ως εξής:

«5α. Ψηφιακό αντίγραφο του κυρωμένου δασικού χάρτη αποστέλλεται, επίσης, στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας.»

«9. Από την ανωτέρω κύρωση, εξαιρούνται οι εκτάσεις για τις οποίες ισχύουν αποφάσεις κήρυξής τους ως αναδασωτέων λόγω πυρκαγιάς και δεν αποτέλεσαν και δεν αποτελούν δάση ή δασικές εκτάσεις, σύμφωνα με τη φωτοερμηνεία κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 13 του παρόντος, ή έχουν εκδοθεί τελεσίδικες πράξεις και αποφάσεις με τη διαδικασία του άρθρου 14 του ν. 998/1979 (Α ́ 289) που τις χαρακτηρίζουν μη δάση ή μη δασικές εκτάσεις.

Η εφαρμογή των προβλεπομένων στο άρθρο 44 παρ. 4 του ν. 998/1979, αυτεπαγγέλτως, για τις ανωτέρω εκτάσεις, είναι υποχρεωτική.

Η ολοκλήρωση της, κατά τα προηγούμενα, διαδικασίας του άρθρου 44 παρ. 4 του ν. 998/1979, πριν την κατ’ άρθρο 19 του παρόντος ολική κύρωση του δασικού χάρτη, αποτελεί υποχρέωση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και έως ότου διορισθεί, του ασκούντα καθήκοντα Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης.»

4. Στην παρ. 2 του άρθρου 18 του ν. 3889/2010, μετά το δεύτερο εδάφιο, προστίθενται νέα εδάφια ως εξής:

«Επιπρόσθετα οι ΕΠ.Ε.Α. αποφαίνονται επί αντιρρήσεων για το δασικό εν γένει ή μη χαρακτήρα και μορφή εκτάσεων που περιλαμβάνονται σε περιοχές που είναι κηρυγμένες ως αναδασωτέες, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του θεωρημένου και αναρτημένου δασικού χάρτη που προκύπτουν σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 13 του παρόντος.

Στις περιπτώσεις που αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. εξαιρούν εκτάσεις της υπαγωγής τους στο δασικό χάρτη ως δάση ή δασικές, αυτές γνωστοποιούνται και στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και έως ότου διορισθεί, στον ασκούντα καθήκοντα Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, για την αμελλητί συμπερίληψή τους στην εφαρμογή του άρθρου 44 παρ. 4 του ν. 998/1979.»

5. Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 19 αντικαθίσταται ως εξής:

«Με βάση τις αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. επί των ασκηθεισών αντιρρήσεων και των λοιπών στοιχείων της παραγράφου 9 του άρθρου 17, ο δασικός χάρτης που κυρώθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 17, συμπληρώνεται και διορθώνεται από την οικεία Διεύθυνση Δασών ή σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 4 του άρθρου 13 από την Ε.Κ.ΧΑ. Α.Ε., το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την ολοκλήρωση της εξέτασης του συνόλου των αντιρρήσεων από τα ΕΠ.Ε.Α..»

6. Στο άρθρο 19 προστίθεται παράγραφος 4α ως εξής:

«4α. Ψηφιακό αντίγραφο του κυρωμένου δασικού χάρτη αποστέλλεται στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. και στην οικεία Περιφερειακή Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας.»

7. Η περίπτωση στ ́ της παρ. 1 του άρθρου 21 αντικαθίσταται ως εξής:

«στ. Οι τεχνικές προδιαγραφές και διαδικασίες αποτύπωσης στο δασικό χάρτη των στοιχείων του άρθρου 23 του παρόντος, καθώς και των διανομών και αναδασμών, που πραγματοποιήθηκαν κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της αγροτικής νομοθεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.»