Skip to main content
16 06 2017 | 10:13

Κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και υφιστάμενη βιολογική παραγωγή στα νέα κριτήρια του προγράμματος Βιολογικών

Κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και υφιστάμενη βιολογική παραγωγή στα νέα κριτήρια του προγράμματος Βιολογικών

Για τα κριτήρια επιλογής των εκτάσεων που εντάσσονται ή θα ενταχθούν στο πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας, για την Ένωση Βιοκαλλιεργητών Λακωνίας, ακόμα και για τη χρησιμότητα ή όχι των συμβούλων στους βιοκαλλιεργητές μίλησε χθες στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιάννης Τσιρώνης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Μεσσηνίας, Δημήτρη Κουκούτση.

Μεταξύ όλων όσων είπε, αναφέρθηκε και στα κριτήρια επιλογής που εξετάζονται για τη νέα προκήρυξη Βιολογικής Γεωργίας, που αναμένεται τους επόμενους μήνες. Τα δύο στα οποία αναφέρθηκε είναι επί λέξει: "Η εμπειρία, που ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να το εγκρίνει, που είναι το ποσοστό εκτάσεων βιοκαλλιέργειας που έχει μέσα, που είναι το κατά κύριο επάγγελμα αγρότης και άλλα κριτήρια που εξορθολογίζουν την αρχική πρόσκληση".

Απάντηση Τσιρώνη στην Βουλή για την επιδότηση των βιοκαλλιεργητών (15/6/17)

Οι αιχμές που άφησε για την Ένωση Βιοκαλλιεργητών Λακωνίας: "Έχω κάνει τέσσερις συσκέψεις με τους βιοκαλλιεργητές και άλλες τόσες με τους οργανισμούς τους. Είναι το σύνολο των βιοκαλλιεργητών της Ελλάδας εκεί πέρα, δεν εξαιρείται κανένας. Είναι πάρα πολύ μικρό ποσοστό η συγκεκριμένη Ένωση Λακωνίας, η οποία επιμένει να αμφισβητεί το μέτρο συνολικά".

Όσον αφορά τους συμβούλους είπε: "Όταν μπήκα στο Υπουργείο, είχα πρόταση να καταργήσουμε τελείως τον σύμβουλο. Οι ίδιοι οι βιοκαλλιεργητές μού ζήτησαν ο σύμβουλος να είναι υποχρεωτικός, γιατί αλλιώς δεν θα πρόκειται να λειτουργήσουν."

Ολόκληρος ο διάλογος από τα πρακτικά της Βουλής

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΤΣΗΣ: Οι Έλληνες βιοκαλλιεργητές καταλογίζουν σκοπιμότητες και λάθη σε ό,τι αφορά τις αιτήσεις για ένταξη στα νέα προγράμματα βιολογικής γεωργίας, για τα οποία έχουν δηλώσει συμμετοχή εξήντα πέντε χιλιάδες άτομα περίπου, ενώ σε αυτά θα ενταχθούν γύρω στους δεκαοκτώ χιλιάδες αγρότες.

Για τη συνολική κάλυψη των ενδιαφερομένων απαιτείται ένα ποσό που ξεπερνά το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ υπάρχουν διαθέσιμα μόνο γύρω στα 440 εκατομμύρια ευρώ. Από αυτά τα 440 εκατομμύρια θα πρέπει να πληρωθούν και εκκρεμότητες των προηγουμένων ετών που υπολογίζονται σε 180 εκατομμύρια ευρώ.

Ήδη βρισκόμαστε τρία, τέσσερα χρόνια μετά και η κατάσταση παραμένει ίδια. Εκκρεμούν ενστάσεις για πληρωμές των ετών 2013-2014, εκατοντάδες αιτήσεις θεραπείας για τα έτη 2012-2013, εκ των οποίων όσες έχουν εξεταστεί και δικαιωθεί δεν έχουν πληρωθεί ακόμα, ενώ οι υπόλοιπες παραμένουν παγωμένες.

Με άλλα λόγια, όπως καταλαβαίνετε, το πρόγραμμα των αγροτοπεριβαλλοντικών των ετών 2007-2013 πάνω από το ποσοστό του 50% παραμένει απλήρωτο.

Κατόπιν αυτών τίθενται κάποια ερωτήματα: Διατίθεται το Υπουργείο να συζητήσει γύρω από την επανεξέταση των κριτηρίων ένταξης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Το Υπουργείο θα φροντίσει τον νεοεισερχόμενο αγρότη και κτηνοτρόφο; Γιατί προβλέπεται συνεχής τριετής δραστηριότητα, όταν για να χαρακτηριστεί ένα προϊόν βιολογικό, θα πρέπει να περάσουν τουλάχιστον πέντε χρόνια.

Υπάρχει περίπτωση να μειωθεί το ύψος των επιδοτήσεων, ώστε να ενταχθεί μεγαλύτερος αριθμός βιοκαλλιεργητών;

Θα μου επιτρέψετε να ρωτήσω και κάτι άλλο. Προ ημερών πραγματοποιήθηκε Συμβούλιο των Υπουργών Γεωργίας, όπου οχτώ ισπανικές ενώσεις τέθηκαν ενάντια στο προσχέδιο του νέου κανονισμού για τα βιολογικά προϊόντα, καταλογίζοντας αδυναμίες στον νέο κανονισμό και κυρίως το ότι το κάθε κράτος- μέλος θα μπορεί να θέσει τα δικά του στάνταρ σχετικά με την παρουσία υπολειμμάτων στα βιολογικά τρόφιμα. Αυτή η πρακτική λένε οι Ισπανοί θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύ δύσκολες καταστάσεις και αθέμητο ανταγωνισμό. Καλό θα ήταν να γνωρίζουμε τι ειπώθηκε στην τελευταία Σύνοδο.

Ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε Τσιρώνη, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Καταρχήν, από το Βήμα αυτό θέλω να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου και την συμπαράστασή μου στον λαό της Λέσβου, που αυτή τη στιγμή υφίσταται μια απίστευτη ταλαιπωρία από ένα φυσικό φαινόμενο που η Ελλάδα έχει μάθει να ζει μαζί του. Δυστυχώς είχαμε και μια νεκρή. Τα συλλυπητήρια στην οικογένειά της.

Επίσης, νομίζω ότι πρέπει να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου και στις οικογένειες των θυμάτων από την πυρκαγιά στο Λονδίνο. Βέβαια, εδώ πιστεύω ότι υπάρχει και ανθρώπινη ευθύνη, γιατί τόσο μεγάλα κτήρια δυστυχώς πολλές φορές, στο όνομα του κέρδους, δεν κατασκευάζονται με τον δέοντα τρόπο. Έτσι, όταν γίνει το κακό, είναι ανεξέλεγκτο.

Θέλω να κάνω κάποιες διευκρινίσεις. Καταρχήν κανένας –τουλάχιστον από τους καλοπροαίρετους συνομιλητές και παραγωγούς- δεν μας καταλογίζει σκοπιμότητες και λάθη. Ούτε σκοπιμότητες έγιναν ούτε λάθη. Θα αναφερθώ συγκεκριμένα σε αυτό που έχει γραφεί κατά κόρον, ότι το βασικό κριτήριο σε αυτό το πρόγραμμα ήταν η natura, με αποτέλεσμα οι περιοχές που ήταν σε natura να «φάνε» όλα τα λεφτά.

Να ξεκαθαρίσω, λοιπόν, ότι αυτό το κριτήριο ουδέποτε αμφισβητήθηκε από κανέναν, αγαπητέ κύριε συνάδελφε, από το 2014 που το κριτήριο αυτό μπήκε στη συζήτηση και εγκρίθηκε από την Επιτροπή. Δεν εγκρίθηκε επί των ημερών μας ούτε ήταν λάθος το κριτήριο. Η Επιτροπή επιβάλλει στα αγροτοπεριβαλλοντικά μέτρα τέτοια κριτήρια. Είναι δύσκολο να βγάλουμε το κριτήριο natura.

Αν ξαφνικά από δεκαεννιά χιλιάδες που ήταν οι βιοκαλλιεργητές στην Ελλάδα –τόσοι είναι ο πραγματικός αριθμός- είχαμε εξήντα πέντε χιλιάδες αιτήσεις, αυτό έχει άλλα αίτια που ξεφεύγουν από τη σημερινή ερώτηση. Είναι μια μεγάλη κουβέντα και αξίζει τον κόπο στη δευτερολογία μου να πω κάτι για αυτό.

Άρα, δεν μπορώ ούτε να κατηγορήσω τους προκατόχους μας της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ για σκοπιμότητα και λάθος αναφορικά με το κριτήριο natura, γιατί κανείς δεν το έχει αμφισβητήσει. Από εκεί και πέρα, πραγματικά προσπαθούμε να αλλάξουμε κριτήρια, να βάλουμε και άλλα κριτήρια, ώστε να εξυπηρετηθούν οι άνθρωποι και τουλάχιστον αυτοί που έχουν εμπειρία να μπουν μέσα.

Να ξεκαθαρίσω και κάτι ακόμα. Υπάρχει χωριστό κονδύλι για τη μετάβαση και χωριστό για τη διατήρηση. Άρα, δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος για τους νέους βιοκαλλιεργητές να αδικηθούν. Εδώ δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.

Να πω, επίσης, και κάτι άλλο. Η καθυστέρηση που αναφέρατε είναι παλιά. Ξέρετε ότι παραλάβαμε μια πολύ νοσηρή κατάσταση. Αντίθετα, όλοι παραδέχονται ότι σε αυτό το θέμα εμείς επιταχύναμε. Υπήρχαν εκκρεμότητες από το 2009. Εμείς αυτή τη στιγμή έχουμε ελάχιστες εκκρεμότητες, οι περισσότερες από τις οποίες οφείλονται στις ΔΑΟΚ που έχουν υποστελέχωση -και όχι στο Υπουργείο- και που αργούν να στείλουν τα χαρτιά. Οι ελάχιστες αυτές εκκρεμότητες αφορούν το προηγούμενο πρόγραμμα.

Τέλος, να μιλήσω λίγο για την υπολειμματικότητα, γιατί δεν μου επιτρέπει ο χρόνος, για την τελευταία σύνοδο. Η Ελλάδα τάχθηκε κάθετα αντίθετη στο να επιτρέπεται να υπάρχει υπολειμματικότητα φυτοφαρμάκων ή άλλων απαγορευμένων ουσιών σε βιολογικά προϊόντα. Ήταν από τις χώρες που ακριβώς αντιστάθηκε, παρά το γεγονός ότι αυτή η αντίσταση συμπαρασύρει και άλλες μεταρρυθμίσεις στο πρόγραμμα της βιολογικής που εμείς θέλουμε να περάσουμε, όπως για παράδειγμα οι ετερογενείς πόροι, οι παραδοσιακοί μας πόροι δηλαδή, κάτι το οποίο εμείς θέλουμε να περάσει αυτή τη στιγμή. Και δίνουμε αυτή τη μάχη στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τους πόρους.

Θα κλείσω με μια λέξη μονάχα, συγγνώμη.

Κύριε συνάδελφε, το 90% των προβλημάτων που έχει αυτή τη στιγμή η βιοκαλλιέργεια στην Ελλάδα είναι προβλήματα της ΚΑΠ και δεν είναι προβλήματα του προγράμματος. Όταν η ΚΑΠ πληρώνει στρεμματικά και αγροπεριβαλλοντικά και δεν συναρτά με την ποιότητα του προϊόντος ή με την ποσότητα του προϊόντος καθόλου και δεν βάζει ούτε καν μια ελάχιστη ποσότητα, είναι πολύ περιορισμένοι οι τρόποι ώστε να μπορέσουμε αυτή τη στιγμή ως χώρα να πούμε ότι ένας βιοκαλλιεργητής που βγάζει καλό προϊόν στην αγορά –γιατί αυτός είναι ο στόχος της βιοκαλλιέργειας- αυτός ανταμείβεται περισσότερο από κάποιον άλλον.

Πάντως, να ξέρετε κάτι και να κλείσω με αυτό. Εμείς έχουμε ήδη καταθέσει στην επιτροπή τις αναγκαίες τροποποιήσεις για να μην αδικηθεί κανένας, ήδη από τον Μάιο. Αυτή τη στιγμή περιμένουμε άμεσα από την επιτροπή τις απαντήσεις. Θα έχω συνάντηση και με τον κ. Χόγκαν τις επόμενες ημέρες, την επόμενη εβδομάδα.

Είμαι βέβαιος, λοιπόν, ότι πριν κλείσει το καλοκαίρι, θα έχουμε το νέο πρόγραμμα και πριν κλείσει το φθινόπωρο, θα έχουμε οριστικά λύσει το πρόβλημα της βιοκαλλιέργειας.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Ο κ. Κουκούτσης έχει τον λόγο.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΤΣΗΣ: Λογικό είναι να υπάρχουν κάποιες εξελίξεις, διότι οι ερωτήσεις αυτές γίνονται από πολλούς.

Όμως, οι ίδιοι οι αγρότες –γιατί δεν αναφέρω στοιχεία τα οποία δεν έχω πάρει από τους ίδιους τους αγρότες, τους ίδιους τους βιοκαλλιεργητές- λένε ότι εγκρίθηκαν για τη βιολογική γεωργία περίπου δώδεκα χιλιάδες υποψήφιοι, με μοναδικό κριτήριο το NATURA, το οποίο εσείς έχετε εγκρίνει.

Το πρόγραμμα NATURA ισχύει και αφορά ελάχιστες περιοχές στην Ελλάδα ή και περιοχές που δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν καλλιέργειες. Λένε, λοιπόν, οι ίδιοι καλλιεργητές ότι το Υπουργείο σκαρφίστηκε ένα τέχνασμα, με το οποίο ορίζει ως απαιτούμενη έκταση για την εφαρμογή του κριτηρίου το 10% της υποψήφιας προς ένταξη εκμετάλλευσης να είναι NATURA ή να ακουμπά σε αυτή. Δηλαδή, αν ένας παραγωγός με δέκα εκτάρια, εκατό στρέμματα δηλαδή εκμετάλλευσης, έχει ένα εκτάριο, δηλαδή δέκα στρέμματα, τα οποία ακουμπάνε –να το πούμε έτσι- σε NATURA, τυγχάνει εφαρμογής του κριτηρίου και εγκρίνεται.

Οι ίδιοι λένε ότι θεωρούν προκλητικό το κριτήριο αυτό και τον τρόπο που γίνεται η επιλογή, καθώς και το υπόλοιπο της εκμετάλλευσης, δηλαδή το υπόλοιπο 90% μπορεί να μην είναι σε μεγάλη απόσταση. Τι σχέση έχει λοιπόν το υπόλοιπο με το NATURA;

Και όπως έχετε καταλάβει, αναφέρομαι σε έγγραφο το οποίο έχει σταλεί και σε εσάς από τους βιοκαλλιεργητές της Λακωνίας. Και αναφέρουν ότι θέλουν να ενημερωθούν αν αυτοί που εγκρίθηκαν θα πρέπει να τηρήσουν τις δεσμεύσεις του NATURA για το σύνολο της ενταγμένης έκτασης, διαφορετικά πώς θεωρείται το σύνολο της έκτασης NATURA.

Επίσης, κάποια άλλα σημεία τα οποία πρέπει να κοιτάξουμε είναι το μέτρο που αφορά τον προσδιορισμό της ενίσχυσης στη βιολογική γεωργία, κατόπιν παραδοχής του φορέα που τη συνέταξε ότι προέκυψαν μη αξιόπιστα στοιχεία. Επίσης, το να είναι υποχρεωτικό ο αγρότης να έχει σύμβουλο –τον γεωπόνο, δηλαδή, ουσιαστικά- αλλά να μην υπάρχει μέριμνα για χρηματοδότηση. Είναι ένα επιπλέον έξοδο, όπως είναι και ο γεωχωρικός έλεγχος, αυτό που είπαμε πριν.

Μιλούν για αυθαιρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ, για ταλαιπωρία των αγροτών, οι οποίοι πληρώνουν πρόστιμα και δεν λαμβάνουν ποτέ τις επιχορηγήσεις εντός χρονοδιαγράμματος. Αυτή είναι η κατάσταση.

Επίσης, σε σύνολο 50.000 αιτήσεων ένταξης ενεκρίθησαν 11.316, ποσοστό 22,55% και σε σύνολο περίπου 14.000 αιτήσεων βιολογικής κτηνοτροφίας η έγκριση ήταν μηδενική, δηλαδή απορρίφθηκε το σύνολο 100%. Είναι ένα μεγάλο ποσοστό, δηλαδή είναι εξωπραγματικό.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος): Και εμείς. Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων): Να ξεκινήσω, λοιπόν -γιατί είδατε ότι το είπα και σε εσάς- με το ποιοι είναι οι βιοκαλλιεργητές που διαμαρτύρονται.

Έχω κάνει τέσσερις συσκέψεις με τους βιοκαλλιεργητές και άλλες τόσες με τους οργανισμούς τους. Είναι το σύνολο των βιοκαλλιεργητών της Ελλάδας εκεί πέρα, δεν εξαιρείται κανένας. Είναι πάρα πολύ μικρό ποσοστό η συγκεκριμένη Ένωση Λακωνίας, η οποία επιμένει να αμφισβητεί το μέτρο συνολικά και είναι όλα αυτά που διαβάσατε στα οποία θα απαντήσω.

Πάντως, να ξέρετε ότι, δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιος πανελλήνιος σύλλογος που να μπορούμε να μιλάμε μαζί του και μάλιστα η συγκεκριμένη Ένωση έχει κριτικαριστεί εντονότατα από τους υπόλοιπους βιοκαλλιεργητές για την προσέγγισή της, αλλά παρ’ όλα αυτά, εγώ σέβομαι την προσέγγισή της και θα απαντήσω.

Καταρχάς, γεωργία-κτηνοτροφία. Το μέτρο NATURA ξαναλέω ότι δεν το βγάλαμε εμείς. Ήταν επιβεβλημένο, δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν, ούτε από τη συγκεκριμένη Ένωση, όταν έγινε η διαβούλευση, πολύ πριν αναλάβουμε εμείς την κυβέρνηση τότε και αργότερα, αν δείτε, έχουν πολλή κριτική να κάνουν εκτός από το αν θα έπρεπε NATURA ή μη NATURA, πριν ξαναλέω βγουν οι δικαιούχοι, όχι αφού έγινε το μέτρο.

Αφού, λοιπόν, ανακάλυψαν το πρόβλημα με τους εξήντα πέντε χιλιάδες υποψηφίους -που κανείς δεν περίμενε να είναι τόσοι πολλοί- και είδαμε ότι οι υποψήφιοι αυτοί ουσιαστικά τρώνε όλο το NATURA, τρώνε όλα τα χρήματα οι υποψήφιοι που είναι στο NATURA, κάναμε το εξής: Πρώτον, στη φυτική παραγωγή το NATURA πράγματι ήθελε 220 εκατομμύρια. Ήταν κάτω από το όριο του μέτρου, άρα ήμασταν υποχρεωμένοι να τα δώσουμε. Το καταλαβαίνετε γιατί. Θα πήγαιναν στο δικαστήριο οι άνθρωποι και θα τα έπαιρναν.

Στην κτηνοτροφία, όμως, πολύ ήταν μεγάλη αδικία αυτό το μέτρο, επειδή υπήρχε πολύ μεγάλη υπερδέσμευση, δηλαδή οι υποψήφιοι NATURA ήταν περισσότεροι και από τα χρήματα του μέτρου της κτηνοτροφίας, εκεί είχαμε κάθε λογικό και έννομο λόγο να πούμε ότι τραβάμε το μέτρο πίσω, γιατί έχει έτσι και αλλιώς υπερδέσμευση -ούτε το NATURA δεν θα εξυπηρετηθεί- και να το επαναπροκηρύξουμε με νέα κριτήρια.

Εδώ, λοιπόν, είναι αυτό που λέτε εσείς ότι στην κτηνοτροφία απορρίφθηκαν όλοι. Δεν απορρίφθηκαν όλοι. Πήραμε όλο το μέτρο πίσω. Διαφυλάξαμε τα χρήματα με αυτόν τον τρόπο. Αυτή τη στιγμή, από τα συνολικά 600 εκατομμύρια και αν βάλουμε και μια λογική υπερδέσμευσης 10%, δηλαδή 660 εκατομμύρια που μπορεί να έχει η βιολογική γεωργία για το μέτρο 11 συνολικά στην πενταετία, έχουμε δαπανήσει μόνο 220 εκατομμύρια στη φυτική του NATURA και όλα τα άλλα χρήματα είναι διαθέσιμα για τους υπόλοιπους, με τα καινούργια κριτήρια, που είναι η εμπειρία, που ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να το εγκρίνει, που είναι το ποσοστό εκτάσεων βιοκαλλιέργειας που έχει μέσα, που είναι το κατά κύριο επάγγελμα αγρότης και άλλα κριτήρια που εξορθολογίζουν την αρχική πρόσκληση.

Άρα, λοιπόν, εδώ πέρα εμείς έχουμε σώσει τη συντριπτική πλειονότητα των χρημάτων και πραγματικά οι κτηνοτρόφοι μας χαίρονται που τραβήξαμε όλα τα χρήματα πίσω, για να μη σπαταλήσουμε χρήματα σε ένα μέτρο NATURA που, ούτως ή άλλως, λόγω της υπερδέσμευσης δεν μπορούσε να λειτουργήσει.

Πάμε τώρα σε δύο πραγματάκια που είπατε, για να κλείσω. Υποχρεωτικός σύμβουλος. Όταν μπήκα στο Υπουργείο, είχα πρόταση να καταργήσουμε τελείως τον σύμβουλο. Οι ίδιοι οι βιοκαλλιεργητές μού ζήτησαν ο σύμβουλος να είναι υποχρεωτικός, γιατί αλλιώς δεν θα πρόκειται να λειτουργήσουν.

Τι κάναμε, όμως, σε σχέση με το προηγούμενο μέτρο; Αυτό έχει να κάνει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παλιά στο πρόγραμμα, ας πούμε, αν είχα εγώ να πάρω ένα χιλιάρικο, ήμουν υποχρεωμένος να δώσω 30 ευρώ με τιμολόγιο στον σύμβουλο. Έτσι ήμουν υποχρεωμένος. Στο καινούργιο πρόγραμμα πάλι χιλιάρικο θα πάρω, πάλι κάτι θα δώσω στον σύμβουλο, απλώς δεν είναι δεσμευτικό το νούμερο.

Εγώ είπα, καταρχάς, τον σύμβουλο να τον βγάλω. Η αρχική πρόταση ήταν να τον βγάλουμε. Οι βιοκαλλιεργητές δεν ήθελαν.

Τέλος, για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, τα προβλήματα είναι γνωστά και χρονίζοντα και είναι αυτά που δημιουργούν το πρόβλημα. Τα πολυώροφα χωράφια, οι κακές δηλώσεις, που χτυπούν κυρίως τους βιοκαλλιεργητές.

Εδώ πέρα, όμως, υπάρχει ένα ζήτημα. Θα μιλήσω ενδεικτικά για τη Λέσβο, όπου πριν είχαμε τέσσερις χιλιάδες επικαλύψεις, ενώ τώρα έχουμε τετρακόσιες. Δεν λέω ότι επιχαίρουμε για τις τετρακόσιες επικαλύψεις, αλλά μη λέμε ότι αυτή τη στιγμή ο ΟΠΕΚΕΠΕ έχει πρόβλημα. Δεν το ανακαλύψαμε τώρα το πρόβλημα του ΟΠΕΚΕΠΕ. Είναι παλαιό, χρονίζον και λύνεται. Λύνεται με δραστικά μέτρα.

Ευχαριστώ.